Historické učivo v primární škole
Historical curriculum at primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68386Identifiers
Study Information System: 162993
CU Caralogue: 990020009630106986
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
historické myšlení, cíle vzdělávání, historické učivo, psychologická východiska, aktivní učení, didaktická médiaKeywords (English)
historical thinking, educational objectives, curriculum historical, psychological basis, active learning, didactic mediaTato diplomová práce pojednává o historickém učivu v primární škole a hledá možnosti, jak ho efektivně vyučovat. Jejím cílem je provést analýzu vzdělávacích cílů historického učiva primární školy. V úvodu se věnuje otázce, proč by historie měla být součástí výuky na 1. stupni základní školy. Dále práce porovnává pojetí historického vzdělávání na primární škole v našich podmínkách s koncepcemi států, jejichž cíle a metody historického myšlení jsou pro nás inspirující. Na základě zjištění a doporučení domácích i zahraničních výzkumů jsou v empiricko-didaktické části diplomové práce navrženy výukové lekce k vybranému tématu historického učiva se zřetelem na diagnostiku a rozvoj historického myšlení. Navržené lekce byly realizovány ve 2. ročníku základní školy. Na závěr každé lekce je zhodnocení efektivity navržených postupů prostřednictvím rozboru pracovních listů a porovnáním výsledků vstupní a výstupní myšlenkové mapy i křídového mluvení. Celý soubor lekcí je vyhodnocen pomocí rozboru závěrečných hodnotících listů žáků.
This thesis discusses the historical curriculum in primary school and looking for ways to teach it effectively. Its aim is to analyze the educational goals of the historical curriculum of primary school. The introduction deals with the question of why history should be part of education in the first grade of primary school. Furthermore, it compares the historical conception of education at primary school in our conditions with the concept of the state, whose aims and methods of historical thinking are inspiring for us. Based on the findings and recommendations of domestic and foreign researches are in the empirical part of the thesis didactic designed tutorials selected topic historical subject matter with regard to diagnosis and development of historical thinking. Proposed lessons were implemented in the second year of primary school. At the end of each lesson is to evaluate the effectiveness of proposed schemes through analysis worksheets and comparing the results of the input and output mind maps and chalk talk. The entire set of lessons is evaluated through analysis of the final evaluation sheets pupils.