Sociolekt žáků na 1.stupni základní školy
Sociolect of primary school students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68371Identifiers
Study Information System: 148234
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Chejnová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce je zaměřena na žákovský sociolekt, konkrétně na sociolekt žáků 1. stupně základní školy. Jejím cílem je definovat pojem sociolekt a žákovský sociolekt, popsat jeho vznik a fungování a toto ověřit vlastním výzkumem. Teoretická část se zabývá definováním termínu sociolekt a termínů příbuzných, spisovnou a nespisovnou vrstvou českého jazyka. Dále se věnuje odborné literatuře zabývající se sociolektem, popisuje způsoby tvoření výrazů sociolektu a nabízí pohled sociologie na danou problematiku. Obsahuje také popis prostředí žákovského sociolektu, jeho jazykových zvláštností, rysů a kategorizaci výrazů. Součástí práce je dotazníkové šetření, které má za úkol potvrdit či vyvrátit hypotézy týkající se sociolektu žáků a krátká slovníková část, zachycující některé slangové výrazy žáků 1. stupně základní školy. KLÍČOVÁSLOVA Sociolekt, žákovský sociolekt, dítě mladšího školního věku, žák 1. stupně základní školy, slang, argot, nespisovná čeština.
The diploma thesis is focusing on sociolect, specifically on a sociolect of primary school students. The objective of this thesis is to define the term sociolect and sociolect of students, to describe its origin and functioning. This will be verified by factual research. The theorethical part of this study is based on defining the term sociolect and related terms such as standard and non-standard use of the Czech language. This thesis works with specialised literature which is related to sociolect, describes methods of creation of slang expressions and deals with the sociological view on this issue. It also includes descriptions of sociolect of students, its linguistic variations, features, and cathegorizations of expressions. Part of this study is based on questionnaire research, which is supposed to confirm or disprove the premises related to sociolect of students of primary school and a short dictionary, which includes various slang expressions of students in the primary school. KEYWORDS Sociolect, Sociolect of students, primary school aged child, student of primary school, slang, argot, non-standard use of the Czech language.