Syndrom vyhoření u učitelů
Burn-out of teacher's
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68320Identifiers
Study Information System: 145163
CU Caralogue: 990020006880106986
Collections
- Kvalifikační práce [19360]
Author
Advisor
Referee
Michálková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
syndrom, vyhoření, vyčerpání, učitel, práce s lidmiKeywords (English)
syndrom, burn-out, exhaustion, work with peopleTématem diplomové práce je syndrom vyhoření u učitelů. Teoretická část obsahuje informace získané studiem odborné literatury, které se týkají pojmů syndrom vyhoření, vyčerpání, stres a vyznačuje jejich příčiny a příznaky. Popisuje osobnost učitele z hlediska typologie, profesních požadavků na učitele, syndromu vyhoření u učitele a jeho prevencí, jak syndromu vyhoření předcházet. Empirická část práce představuje výzkum na různých stupních škol. Metodou výzkumu je standardizovaný dotazník Burnout Measure převzatý od autorů Ayal Pines a Elliot Aronson.
ABSTRAC The theme of this dissertation work is teachers' burnout syndrome. The theoretical part contains information from scientific literature concerning terms: burning out, exhaustion and stress, and shows their causes and symptoms. Teacher's personality is described from points of view of typology, professional demands, burnout syndrome and it is also explained how to prevent this syndrome. The empirical part of the work is represented by the research on various types of Prague schools. The standardized questionnaire Burnout Measure adopted from authors Ayal Pines and Elliot Aronson is used on that matter.