Zobrazit minimální záznam

The influence of international relations discourse on its actors decision-making
dc.contributor.advisorDrulák, Petr
dc.creatorKomasová, Sarah
dc.date.accessioned2024-08-08T09:55:18Z
dc.date.available2024-08-08T09:55:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/68234
dc.description.abstractPráce experimentálně zkoumá vliv diskurzu škol mezinárodních vztahů na rozhodování jeho aktérů. Hypotéza práce předpokládá, že míra kooperace účastníků je ovlivněna diskurzem, v jehož rámci je rozhodnutí prezentováno. Experimentální model je vystavěn na opakovaném vězňově dilematu, jež je prezentováno jako vyvíjející se situace mezinárodních vztahů pomocí diskurzivně zabarvených narativů. Tyto narativy, které v experimentu představují nezávisle proměnnou, vycházejí z diskurzů mezinárodních vztahů konkrétně z realismu, neoliberalismu a konstruktivismu. Účastníci experimentu byli přiřazeni ke konkrétní experimentální manipulaci na principu náhodného rozdělení. Experiment potvrdil rozdíl v rozhodování účastníků vystavených realistickému a neoliberálnímu diskurzu, při dodržení principu náhodného rozdělení, jež bylo ověřeno za pomoci sledování kontrolních proměnných. Pochopení mechanismu rozhodování účastníků dále rozšiřuje kvalitativní analýza rozhovorů s vybranými účastníky experimentu, která analyzuje zejména faktory ovlivňující volbu konkrétních strategií a způsob její aplikace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis experimentally examines the influence of the discourse of international relations schools on decision-making of its actors. The hypothesis presumes that the extent of actors' cooperation is influenced by the discursive framing in which the dilemma is presented. The experimental model has been constructed on the basis of iterated prisoner's dilemma which is presented through discursively influenced narratives as an evolving international relations situation. These narratives, representing an independent variable, have been derived from concrete schools of international relations - realism, neoliberalism and constructivism. Participants of the experiment were assigned to particular experimental treatment on the basis of random assignment. The experiment confirmed a statistically significant difference between decision-making of participants assigned to the realist and neoliberal experimental treatment, fulfilling the condition of random assignment which was controlled through control variables. Understanding of the decision-making process was further enriched by a qualitative analysis of interviews with selected experiment participants; the analysis deals especially with the strategy selection process and the strategy application. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectdiskurzcs_CZ
dc.subjectrozhodovánícs_CZ
dc.subjectexperimentcs_CZ
dc.subjectstrategie vhodnostics_CZ
dc.subjectzkušenostcs_CZ
dc.subjectdiscourseen_US
dc.subjectdecision makingen_US
dc.subjectexperimenten_US
dc.subjectlogic of appropriatenessen_US
dc.subjectexperienceen_US
dc.titleVliv diskurzu mezinárodních vztahů na rozhodování jeho aktérůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-24
dc.description.departmentDepartment of International Relationsen_US
dc.description.departmentKatedra mezinárodních vztahůcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId137439
dc.title.translatedThe influence of international relations discourse on its actors decision-makingen_US
dc.contributor.refereeBureš, Oldřich
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBezpečnostní studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineSecurity Studiesen_US
thesis.degree.programPolitologiecs_CZ
thesis.degree.programPolitical Scienceen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mezinárodních vztahůcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of International Relationsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csBezpečnostní studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enSecurity Studiesen_US
uk.degree-program.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-program.enPolitical Scienceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce experimentálně zkoumá vliv diskurzu škol mezinárodních vztahů na rozhodování jeho aktérů. Hypotéza práce předpokládá, že míra kooperace účastníků je ovlivněna diskurzem, v jehož rámci je rozhodnutí prezentováno. Experimentální model je vystavěn na opakovaném vězňově dilematu, jež je prezentováno jako vyvíjející se situace mezinárodních vztahů pomocí diskurzivně zabarvených narativů. Tyto narativy, které v experimentu představují nezávisle proměnnou, vycházejí z diskurzů mezinárodních vztahů konkrétně z realismu, neoliberalismu a konstruktivismu. Účastníci experimentu byli přiřazeni ke konkrétní experimentální manipulaci na principu náhodného rozdělení. Experiment potvrdil rozdíl v rozhodování účastníků vystavených realistickému a neoliberálnímu diskurzu, při dodržení principu náhodného rozdělení, jež bylo ověřeno za pomoci sledování kontrolních proměnných. Pochopení mechanismu rozhodování účastníků dále rozšiřuje kvalitativní analýza rozhovorů s vybranými účastníky experimentu, která analyzuje zejména faktory ovlivňující volbu konkrétních strategií a způsob její aplikace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis experimentally examines the influence of the discourse of international relations schools on decision-making of its actors. The hypothesis presumes that the extent of actors' cooperation is influenced by the discursive framing in which the dilemma is presented. The experimental model has been constructed on the basis of iterated prisoner's dilemma which is presented through discursively influenced narratives as an evolving international relations situation. These narratives, representing an independent variable, have been derived from concrete schools of international relations - realism, neoliberalism and constructivism. Participants of the experiment were assigned to particular experimental treatment on the basis of random assignment. The experiment confirmed a statistically significant difference between decision-making of participants assigned to the realist and neoliberal experimental treatment, fulfilling the condition of random assignment which was controlled through control variables. Understanding of the decision-making process was further enriched by a qualitative analysis of interviews with selected experiment participants; the analysis deals especially with the strategy selection process and the strategy application. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.file-availabilityP
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mezinárodních vztahůcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.embargo.reasonThe annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.en
uk.embargo.reasonPřílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.cs
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990017864690106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV