Analýza zpravodajství českých periodik během prezidentských voleb v roce 2013 v ČR
News Coverage of the Presidential Elections in 2013
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68217Identifiers
Study Information System: 136271
Collections
- Kvalifikační práce [15771]
Author
Advisor
Referee
Trampota, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
politické kampaně, obsahová analýza, prezidentská volbaKeywords (English)
political campaign, content analysis, presidential electionDiplomová práce "Analýza zpravodajství českých periodik během prezidentských voleb v roce 2013 v ČR" zkoumá, jakým způsobem deníky Mladá fronta DNES, Lidové noviny a Hospodářské noviny rámcovaly předvolební kampaň. Dále se zaměřuje na míru dodržování kritérií nestrannosti v mediálních obsazích. Analyzovány jsou rovněž texty s "otevřenou podporou". Teoretická část nastiňuje typické rysy vztahu mezi médii a politikou a hlavní teoreticko-metodologická východiska pro výzkum rámců a objektivity. Představen je koncept mediálního rámcování jako "roztříštěného paradigmatu" i objektivita jako nedosažitelný ideál. Nedílnou součást teoretické části tvoří zahraniční výzkumy a studie Českého rozhlasu, jejichž závěry posloužily při samotné analýze. Cílem výzkumu, provedeného kombinací kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy, bylo zjistit, jak české deníky zareagovaly ve svém obsahu na přímé prezidentské volby spojené s fenoménem "endorsement". Kvantitativní část analýzy cílí na dominantní rámce a hlavní témata spojená s volbami objevující se v mediálních obsazích. Dále se soustředí na to, do jaké míry deníky prezentovaly kandidáty v neutrálním světle. Důraz klade rovněž na vyváženost zpravodajství. Kvalitativní část analýzy se pak zaměřuje na samotnou "otevřenou podporu". Zkoumány jsou argumenty, jimiž se...
The thesis "Analysis of the Czech Periodicals' News Coverage of the 2013 Presidential Elections in the Czech Republic" examines how the daily newspapers Mladá fronta DNES, Lidové noviny and Hospodářské noviny framed the election campaign. It also focuses on the degree of compliance with the criteria of impartiality in media contents. Texts with the endorsements are also a part of the analysis. The teoretical part draws the typical features of the relationship between the media and politics and the main theoretical and methodological basis for research of the frames and objectivity. It also introduces the concept of media framing as "fragmented paradigm" and objectivity as an unattainable ideal. Foreign researches and a study of Český rozhlas are an integral part of the theoretical section. Their conclusions were used in the analysis itself. The aim of the research carried out by means of a combined quantitative and qualitative content analysis was to determine how Czech daily newspapers responded in their content to direct presidential elections associated with the phenomenon of endorsement. Quantitative analysis focuses on the dominant frames and key issues associated with elections occurring in media contents. Further, it focuses on the extent to which journals presented candidates in the neutral...