Harry Potter: A Social critique
Harry Potter: Sociální kritika
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67875Identifikátory
SIS: 127081
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Clark, Colin Steele
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
J.K. Rowling, Harry Potter, fantasy, magie, gotika, mytologie, sociální kritika, sociální realismus, viktoriánství, kultura, kulturní šok, předsudky, rasismus, supremacismus, sociální konflikt, genderKlíčová slova (anglicky)
J.K. Rowling, Harry Potter, fantasy, magic, gothic, mythology, social criticism, social realism, Victoriana, culture, culture shock, prejudice, racism, supremacism, social conflict, genderHarry Potter: Sociální Kritika Cílem této práce je předložit analýzu řady fantasy románů Harry Potter od autorky J.K. Rowlingové jako díla sociální kritiky. Výrazný rozdíl mezi dvěma diametrálně odlišnými fiktivními světy, kouzelnickým světem, v němž je řídícím principem magie, a jeho mudlovským protějšekem (termín označující ne-kouzelnický status) definovaný především nepřítomností magie, umožňuje Rowlingové ukázat a prozkoumat rozličné sociální otázky: rasové předsudky, sociální stratifikace, korupce, sociální zabezpečení dítěte, morální otázky, zneužívání moci, občanské konflikty, národní podjatost, otroctví, terorismus a genderová problematika. Tyto dvě souběžně existující kultury, jsou v jejích románech reflektovány v jazyce, tradicích a hodnotách. Komplexnost jejího díla dovoluje Rowlingové se postupně přesunout od jednodušších ke složitějším sociálním problémům. Zpočátku se autorka soustředí na záležitosti týkající se hlavního hrdiny příběhu, Harryho Pottera, a později se zabývá kouzelnickým a mudlovským světem jako celkem. Jinými slovy, to, co začíná jako dětský příběh, se záhy změní v kritiku sociálních nespravedlností, a s tím, jak postavy dospívají, v tzv. bildungsroman (vývojový román), díky čemuž lze rozvíjet, kromě základního motivu souboje dobra a zla, i další náměty. Pozornost bude věnována...
Harry Potter: A Social Critique The aim of this thesis is to offer an analysis of J.K. Rowling's fantasy novels, the Harry Potter series, as a work of social criticism. The striking contrast between the two diametrically opposed fictional worlds, the wizarding world in which the governing principle is magic and its muggle (a term denoting non-magical or status) counterpart defined mainly by the lack of magic, enables Rowling to present and explore various social issues: racial bigotry, social stratification, prejudice, corruption, child welfare, moral questions, misuse of power, civil conflicts, national bias, slavery, terrorism and gender issues. The two coexisting cultures constructed in her novels are reflected in language, customs and values. The complexity of Rowling's work allows her to gradually move towards bigger issues, at first revolving mainly around the main character, Harry Potter, and later involving both, the wizarding and muggle world as a whole. In other words, what starts out as a children's story of childhood changes its course towards a critique of greater social injustices as the characters grow up, a clear bildungsroman in which additional themes are developed apart from the basic struggle between good and evil. Attention will also be paid as to how Rowling's novels are influenced by...