Kavárna jako třetí místo: případová studie mamacoffee Vodičkova
Cafe as the Third Place: A Case Study on Mamacoffee Vodičkova
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67824Identifiers
Study Information System: 110570
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Kotík, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
16. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
kavárna, třetí místo, veřejný prostor, socializace, případová studie, zúčastněné pozorováníKeywords (English)
café, third place, public space, socialization, case study, participant observationBakalářská práce se zabývá tematikou kaváren. Kavárny zobrazuje v kontextu historie, kdy byly vnímány jako místa veřejných diskuzí, a v kontextu současnosti v rámci teorie třetího místa od Raye Oldenburga. Termín třetí místo označuje takové prostory, které slouží jako základny veřejného neformálního života, jejichž hlavní funkcí je socializace, a které jsou fyzicky odděleny od prostředí domova a práce. Text představuje případovou studii kavárny mamacoffee Vodičkova, uskutečněnou metodou zúčastněného pozorování, jež byla doplněna o nestandardizované rozhovory. Cílem výzkumu bylo specifikovat charakteristické funkce kavárny mamacoffee, které má pro své hosty, a nalézt u daného případu znaky třetího místa a určit, zda jím je, či není. Výzkumné šetření ukázalo kavárnu jako multifunkční prostor, který slouží pro socializaci i práci, a který určité znaky třetího místa splňuje (atmosféra, socializace, komunikace), ale podle Oldenburga by jím nebylo. Text nabízí možný pohled na autorův koncept, kdy zdůrazňuje socializační funkci třetího místa, a jeho oddělení od sféry pracovního prostředí, vzhledem k rozvoji moderních elektronických technologií, naopak upozaďuje.
The bachelor thesis deals with the phenomenon of cafés. It portrays cefés in the context of history, when they were perceived as places of public discussions, and in the context of the present day in framework of theory of third place by Ray Oldenburg. The term 'third place' describes particular type of public places which serve as a basis for informal public life. Their main function is socialization. And they are physically separated from home and work environment. The text presents a case study of café mamacoffee Vodičkova, which was implemented with the help of the method of participant observation completed by non- standardized interviews. One aim of this research was to specify the characteristic functions of mamacoffee Vodičkova and how the café's guests use them. Another aim was to find specific signs of the third place in this particular case and determine whether it may be marked as the third place. Research shows the café as a multifunctional space, that serves as a place for socialization and work and which therefore fulfils certain attributes of third place (atmosphere, socialization, communication). However it would not be labelled as the third place according Oldenburg. The text offers possible view on author's concept, where it emphasizes socialization function of third place, and...