Fenomén "Do It Yourself" a jeho pojetí v kulturněsociologickém kontextu
"Do It Yourself" movement as a phenomenon in the context of the socio-culture
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67559Identifiers
Study Information System: 95360
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Consultant
Raudenský, Martin
Referee
Sedlák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Do it yourself, kultura, společnost, tvorba, amatérismus, art-based research, výtvarná výchovaKeywords (English)
Do it yourself, culture, society, creation, amateurism, art-based research, art educationPředkládaná diplomová práce mapuje koncepce, charakteristické znaky a kulturněsociální kontexty funkcí fenoménu "Do It Yourself". Zabývá se jeho různorodými interpretacemi, vytváří obecné rysy a pokouší se vymezit jeho polohy na základě získaných poznatků z realizovaného výzkumu a prostudované literatury. Především postihuje jeho působení v období komunistické a postkomunistické éry v Československé a posléze České republice i vliv rozdílných společensko-politických systémů na jeho podobu. Didaktické rozvedení tématu se zaměřuje na aplikaci principů DIY v pedagogické činnosti a předkládá výtvarnou řadu "In & Out", integrující tyto myšlenky do současných podmínek vyučování výtvarné výchovy. Výtvarná část představuje východiska, proces a realizaci autorské vazby diplomové práce, která je opět postavena na uplatnění myšlenek DIY.
The present diploma thesis maps the concepts, characteristic features and cultural-social contexts of functions of the "Do It Yourself" phenomenon. It addresses various interpretations of the phenomenon, it creates general features, and it attempts to define its position based on the experience gained from the research carried out and from the literature studied. It primarily captures the action of the phenomenon during the communist and post-communist era in the Czechoslovak and later the Czech Republic, as well as the influence of various socio-political systems on its appearance. Didactic elaboration of the topic focuses on the application of the DIY principles in teaching activity and it presents an "In & Out" artwork line integrating these ideas into the current conditions of teaching art education. The artwork part represents starting points, the process and the realization of the author's binding of the diploma thesis, which is again based on the application of DIY ideas.