Adventní kalendář plný příběhů - pedagogický projekt na rozvoj předčtenářských dovedností v mateřské škole
Advent-calender full of stories - educational project in development of before-reader's skills of children at nursery school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67445Identifiers
Study Information System: 103883
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Hausenblas, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
předškolní vzdělávání, dětí předškolního věku, čtenářská gramotnost, program Čtením a psaním ke kritickému myšlení, metody, práce s textem, výzkum komunikace, naslouchání a zapojování se do diskuseKeywords (English)
pre-school education, preschoolers, reader's literacy, program of reading and writing for critical thinking, methods, work with a text, communication research, listening and discussion4 Abstrakt Diplomová práce je věnována rozvoji předčtenářských dovedností dětí předškolního věku, jejich schopnosti rozvíjet komunikaci, naslouchání a zapojování se do diskuse s využitím některých metod kritického myšlení. Teoretická část je zaměřena na rozvoj čtenářství a předčtenářské gramotnosti v preprimárním vzdělávání. Zabývá se možností využití vybraných metod programu RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) - Čtením a psaním ke kritickému myšlení v prostředí mateřské školy. Věnuje se vývoji dítěte v předškolním věku v oblastech důležitých pro rozvoj čtenářské gramotnosti. V praktické části je představen pedagogický projekt Adventní kalendář plný příběhů, založený na práci s texty. Ve spojitosti s jednotlivými příběhy je ověřováno, zda vybrané metody programu RWCT mohou ovlivnit u dětí pěti až šestiletých vzájemnou komunikaci, naslouchání a zapojování se do diskuse. Diplomová práce předkládá výsledky zjištěné na počátku a po ukončení pedagogického projektu. Klíčová slova: předškolní vzdělávání, dětí předškolního věku, čtenářská gramotnost, program Čtením a psaním ke kritickému myšlení, metody, práce s textem, výzkum komunikace, naslouchání a zapojování se do diskuse
5 Abstract The thesis is devoted to the development of before-reader's skills of preeschoolers, their ability to develop communication, listening and discussion with some methods of critical thinking. Theoretical part is focused on the development of reading and before-reader's literacy of preschoolers.It deals with a posibility to use some chosen methods of the program RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) at nursery school. It concentrates on the development of preschoolers in some areas important for their development of reader's literacy. In practical part there is presented the educational project of advent-calender full of stories, based on the work with texts. Based on stories it learns, if these chosen methods of the program RWCT can influence communication of preschoolers and their listening and discussion. The thesis presents results of the educational project took at the beginning and the end of my project. Key words: pre-school education, preschoolers, reader's literacy, program of reading and writing for critical thinking, methods, work with a text, communication research, listening and discussion