Identification of rate type fluids suitable for modeling geomaterials
Identifikace tekutin rychlostního typu vhodných k modelování geomateriálů
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67385Identifiers
Study Information System: 150979
Collections
- Kvalifikační práce [11217]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Mathematical and computer modelling in physics and technology
Department
Department of Geophysics
Date of defense
13. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
viskoelastické tekutiny, tekutiny rychlostního typu, asfalt, fitování experimentů, metoda konečných prvků, numerické simulaceKeywords (English)
viscoelastic, rate-type fluid, asphalt binder, experiment fitting, finite element method, numerical simulationV této práci studujeme a porovnáváme různé viskoelastické modely rychlostního typu, které jsou vhodné pro popis odezvy geomateriálů jako asfalt.Pomocí termodynamického přístupu navrženého Rajagopalem a Srinivasou (2000) odvodíme nové viskoelastické modely, které jsou zobecněním standardních modelů Oldroyd-B a Burgers. Rovněž ukážeme, že nové modely dosahují lepších výsledků při fitování experimentálních dat s asfaltem než dříve uvažované modely (Oldroyd-B, Burgers, Rajagopal a Srinivasa (2000)) a identifikujeme ty modely, které jsou schopné zachytit pozoruhodné chování asfaltu pozorované v nedávných experimentech (překmit momentu síly a dva relaxační mechanismy s rozdílnou časovou škálou). Dále provádíme počítačové simulace úloh zachycující proudění viskoelastických tekutin popsaných oběma standardními modely a nově odvozenými modely metodou konečných prvků jak na pevné, tak časově se měnící výpočetní oblasti. Procesy probíhající v deformující oblasti převedeme na pevnou výpočetní oblast použitím smíšeného Lagrangeova-Eulerova popisu (ALE metoda). Využitím odvozeného postupu simulujeme proces válcování asfaltu nebo vytváření vyjetých kolejí na silnici se skutečnými materiálovými parametry získanými předchozím nafitováním experimentů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
In the present thesis we study and compare different viscoelastic rate-type fluid models capable of describing response of geomaterials such as asphalt. Using new thermodynamic approach proposed by Rajagopal and Srinivasa (2000) we derive several classes of non-linear viscoelastic models that generalize standard Oldroyd-B and Burgers models. We show that the new models achieve better results in fitting experimental data with asphalt than the previously considered models (Oldroyd-B, Burgers, Rajagopal and Srinivasa (2000)). In particular they are able to capture the behavior of asphalt observed recently in experiments (torque overshoot and two relaxation mechanisms), which is not possible to describe by the other models. Using both the standard and the newly derived models we compute full simulations of viscoelastic flow with the finite element method in fixed domains and incorporating the Arbitrary Lagrangian-Eulerian description also in deforming domains. For example, we study rolling of asphalt or creation of ruts in the road with the real material parameters obtained by fitting the experiments. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)