Hledání inscenační tradice opery Julietta Bohuslava Martinů na českých jevištích
Searching for staging tradition of Bohuslav Martinů's opera Julietta on Czech stages
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67353Identifiers
Study Information System: 138918
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Havelková, Tereza
Referee
Just, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
3. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
opera 20. století, inscenační postupy, Národní divadlo, Národní divadlo Brno, Bohuslav MartinůKeywords (English)
20th century opera, staging techniques, National Theatre, National Theatre Brno, Bohuslav MartinůBc. Kateřina Řeháková Hledání inscenační tradice opery Julietta Bohuslava Martinů na českých jevištích Abstrakt Diplomová práce popisuje všechny inscenace opery Bohuslava Martinů Julietta na našich jevištích od světové premiéry v Praze v r. 1938 až po prozatím poslední, uvedenou v Brně v r. 2009. Pojmenovává inscenační postupy, sleduje jejich proměnu a ukazuje, v čem na sebe navazují či v čem jsou originální. Klíčová je první inscenace z r. 1938 dirigenta Václava Talicha, režiséra Jindřicha Honzla a výtvarníka Františka Muziky, kteří ve vzájemné shodě vytvořili scénické dílo, jež sám skladatel považoval za dokonalé. Jindřich Honzl nastolil zásadní inscenační otázku, se kterou se poté střetávali všichni další režiséři, a to do jaké míry má být Julietta hrána jako sen a nakolik má být realistická. Úspěšnější byli spíše ti režiséři, kterým se podařilo najít správnou rovnováhu.
Bc. Kateřina Řeháková Searching for staging tradition of Bohuslav Martinů's opera Julietta on Czech stages Abstract The master's thesis depicts all productions of Bohuslav Martinů's opera Julietta on Czech stages since the world premiere in Prague in 1938 till the last one, performed in Brno in 2009. It describes staging techniques and their transformations and shows how the productions make use of other productions' methods or how they are original. The pivotal production was the very first from 1938 produced by conductor Václav Talich, stage director Jindřich Honzl and set designer František Muzika who - in harmony - created a performance, which was considered perfect by the composer himself. Jindřich Honzl came up with the crucial staging dilemma which impacted next directors as well: to stage Julietta rather as a dream or more as a realistic story? The directors who were able to find a balance were more successful.