Mediální fenomén zdravého stravování se zaměřením na mediálně známé osobnosti gastronomie
Media phenomenon of healthy food system focusing on media celebrities of gastronomy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67328Identifiers
Study Information System: 139204
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Zábrodská, Kristina
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
26. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
(abstrakt) Tato diplomová práce popisuje současný mediální fenomén gastronomie a zdravého stravování. První část deskriptivně pojímá tento fenomén gastronomie a zdravého stravování. Popsány jsou stravovací návyky české společnosti v minulosti a změny, ke kterým došlo po roce 1989. V potaz jsou brány také světové trendy, jako je globalizace, technologický pokrok a prosperita a sumarizovány trendy a gastronomické tendence v České republice. Další část práce se zabývá zmíněným fenoménem z pohledu médií se zaměřením na televizi, jakožto médium, kterému je připisována nejvyšší mediální účinnost. Bližší pozornost je zaměřena na mediálně známé osobnosti gastronomie s potenciálním vlivem na nákupní zvyklosti a stravovací návyky lidí ve společnosti. Diplomová práce využívá výzkumné metody dotazníkového šetření o společenském povědomí, kvantitativní obsahové analýzy denního tisku a interview s vybranými mediálně známými osobnostmi gastronomie.
This thesis is describing a current media phenomenon of gastronomy and healthy eating habits. This thesis describes the eating habits before and after the year 1989. It deals also with the global tendencies, including for example globalization, technological progress and prosperity. It also summarizes major gastro trends in the Czech Republic. Next part of the thesis is focused on this phenomenon in the field of media. A special attention is paid to TV because of its biggest potential of influence. Closer attention is paid to well-known media gastronomic celebrities, who are supposed to have a major influence on shopping customs and eating habits of the society. This thesis includes a questionnaire survey about the public awareness of the well-known personalities and the quantitative analysis of the daily newspaper.