Postoje dětí k seniorům a jejich případná změna v interakci s nimi
Children's attitude to seniors and the potential change in the interaction with them
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67191Identifiers
Study Information System: 136091
Collections
- Kvalifikační práce [22181]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
24. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Postoje, postoje dětí k seniorům, změna postojů, mezigenerační programyKeywords (English)
Attitudes, children's attitudes toward elderly, attitude change, intergenerational programsTato práce je zaměřena na postoje dětí k seniorům a jejich možné změny zejména v kontextu mezigeneračních programů. Zabývá se obecným vymezením postojů, jejich vznikem, vývojem, determinanty, které se na něm podílejí a jejich funkcemi. Předkládá možné podoby postojů dětí k seniorům, metody jejich mapování a měření. Další část je pak věnována změnám postojům. Popisuje mechanismy proměn, možné způsoby, jak lze postoje měnit a podmínky, které musí být zajištěny, aby ke změně mohlo dojít. V poslední části pak pojednává o mezigeneračních programech jako o možném způsobu změn postojů. Klasifikuje je a představuje příklady programů, jež jsou z hlediska pozitivních změn postojů dětí k seniorům účinné. Práce obsahuje také návrh výzkumu, jehož součástí je mezigenerační program. Jeho cílem by v případě realizace bylo posouzení efektivity navržené koncepce mezigeneračního programu na základě měření postojů dětí k seniorům před jeho absolvováním a po něm. Klíčová slova: Postoje, postoje dětí k seniorům, změna postojů, mezigenerační programy
This paper focuses on attitudes children hold towards the elderly and the potential effect intergenerational programs might have on them. The author investigates the general definition of attitudes, their structure; how attitudes evolve and develop; which factors influence attitudes and effect they have. We present the different forms children's attitudes take and the methodology used for their identification and measurement of their extent. The latter section is dedicated to to the observed changes in attitudes. It describes the mechanisms of change, the different ways attitudes can be modified and specific conditions necessary for these changes to take place. The last part of this study identifies specific intergenerational programs as potential means of changing general attitudes and stereotypes. These programs are categorised in order to point out those, which have especially positive effects on changing children's attitudes towards the elderly. The implications of this study point towards a specific proposal for further research in this field, which involves a specific intergenerational program. The aim of this research extension would be to investigate the effectiveness of the intergenerational program. This would be determined by comparing the change in subjects' attitudes, which would be...