Osobnostní rozvoj pedagoga v křesťanském a duchovním kontextu
Teacher's Personal Growth in Christian and Spiritual Context
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67180Identifiers
Study Information System: 122669
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
17. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
duchovní rozvoj, osobnostní rozvoj, seberozvoj pedagoga, sebekázeň, láska, víraKeywords (English)
spiritual growth, personal growth, self-development of teachers, restraint, love, faithTato bakalářská práce nabízí náhled na křesťanství jako na jedno z podnětných teoretických východisek osobnostního rozvoje pedagoga. Vymezuje principy osobnostního rozvoje pedagoga v duchovním, konkrétně křesťanském, kontextu a představuje možnou praktickou cestu duchovního rozvoje. Činí tak s přihlédnutím k současným společensko-kulturním podmínkám a v kontrastu s vybranými humanizujícími pojetími osobnostního rozvoje. V samotném úvodu práce je osvětlena má motivace pro výběr této tematiky, na kterou navazuje vymezení základních pojmů. Část práce je věnována nezbytné podmínce uskutečnění osobnostního a duchovního rozvoje - seberozvoji pedagoga. Následující kapitola se zabývá porovnáním přístupu teoretických východisek, která výrazně obohatila můj způsob přemýšlení o osobnostním rozvoji. Jde o humanistickou psychologii, osobnostní pojetí dítěte a hlavně o křesťanské učení, které má nezpochybnitelný vztah k osobnostnímu rozvoji, a to jak v pojetí teoretickém, tak v praktickém křesťanském životě. V závěru bakalářské práce je představen motivačně vzdělávací kurz VYTAX, který se zabývá osobnostním rozvojem pedagoga v křesťanském kontextu v praxi, a to konkrétně v prostředí Církve adventistů sedmého dne. Klíčová slova Osobnostní rozvoj, duchovní rozvoj, seberozvoj pedagoga, sebekázeň, láska, víra
This bachelor thesis presents Christianity as an inspiring theoretical basis for a personal growth of a teacher. It sets out the principles of personal development of a teacher in spiritual, more specifically Christian context and presents practical path of spiritual growth. It is done with regards to the contemporary socio-cultural conditions and in contrast with selected humanizing conceptions of personal development. My personal motivation for choosing this topic is explained in the introduction of the thesis, which is then followed by definition of basic concepts. Part of the thesis is concentrated on self-development , which is an essential condition for personal and spiritual growth of a pedagogue. Following chapter compares various humanist theories that significantly affected my way of thinking about personal growth. It is mainly humanistic psychology, personal conception of a child and finally Christianity with its undisputed connection to personal growth, both in theory and in practice. In the final part of the thesis, motivational and educational course called VYTAX is presented. It deals with personal growth of a teacher in Christian context in practice, in the environment of Seventh-day Adventist Church. Key words Personal growth, spiritual growth, self-development of teachers,...