Obraz Ruska v dílech českých cestovatelů (Od K. Havlíčka po J. Haška)
The Mirror of Russia in Works of Czech Writers (From K. Havlíček to J. Hašek)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67155Identifikátory
SIS: 123671
Katalog UK: 990017837130106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Heczková, Libuše
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura - Ruština pro mezikulturní komunikaci
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
16. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
česká literatura 19. století, cestopis, výpravné cesty, Rusko, Kavkaz, čeští cestovatelé, reflexe pobytu, slovanství, carismus, přírodaKlíčová slova (anglicky)
Czech literature of 19th century, travelogue, epic journeys, Russia, Caucasus, Czech travelers, reflections from the stay, Slavic patriotism, naturePráce má analyticko-syntetický charakter a je rozdělena do dvou oddílů. Předmětem jejího zkoumání je obraz tehdejšího Ruska v českých cestopisech 19. století. Na pozadí historického vývoje myšlenky panslavismu a formování české společnosti první část práce podává faktografický přehled výprav na Rus ve 2. polovině 19. století. Druhá část má ryze interpretační charakter a klade si za cíl porovnat reflexi pobytu cestovatelů na Kavkazu. V popředí obou částí stojí prostředky a postupy zobrazování ruské reality a výběr jednotlivých motivů k uskutečnění cesty.
This thesis has an analytical-interpretative character and is divided into two sections. The subject of its research is the mirror of Russia in Czech travelogues of the 19th century. On the background of evolution of the idea of Pan-Slavism and formation of Czech society, the first part of this work tries to establish factual overview of expeditions to Russia in the second half of the 19th century. The second part has purely interpretative character and places emphasis on comparison of reflections from the stay in the Caucasus. Both sections are focus on methods of depicting Russian reality and selection of individual motives for realization of the trips.
