Dynamické vyšetření kognitivních schopností dětí a dospívajících
Dynamic testing of cognitive abilities of children and adolescents
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67140Identifiers
Study Information System: 136105
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Šírová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
24. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dynamický přístup, pedagogická psychologie, diagnostika dětí a dospívajících, diagnostické metody, učitel, inkluze, porovnání tradiční a dynamické diagnostikyKeywords (English)
dynamic approach, educational psychology, assessment of children and adolescents, assessment methods, teacher, inclusion, comparing traditional and dynamic assessmentPráce představuje dynamický přístup k diagnostice v oblasti školní psychologie a současnou praxi její aplikace s důrazem na kontext českého prostředí. Věnuje se definování charakteristik dynamické diagnostiky, jejím východiskům a srovnáním s tradiční diagnostikou. Nejrozsáhlejší část práce je věnována využití dynamické diagnostiky v praxi. Jsou popisovány jednotlivé metody dynamického vyšetření a možnosti jeho využití a aplikace. Práce se také zabývá rolí učitele v procesu dynamické diagnostiky, jejím významem v rámci inkluzivního vzdělávání a mapuje situaci v českém prostředí. Návrh výzkumného projektu se soustředí na téma porovnání výstupů tradičního a dynamického vyšetření a jejich efekt na práci učitele s žákem. Klíčová slova dynamický přístup, pedagogická psychologie, diagnostika dětí a dospívajících, diagnostické metody, učitel, inkluze, porovnání tradiční a dynamické diagnostiky
The thesis presents a dynamic approach to the assessment in school psychology and the current practice of its application with an emphasis on the context of the Czech environment. Characteristics of dynamic assessment, theoretical background and a comparison with traditional assessment are defined. The largest part is devoted to the use of dynamic assessment in practice. Various methods of dynamic assessment and their possible uses and applications are described. The text also discusses the role of teacher in the process of dynamic assessment, its meaning in the context of inclusive education and monitors the situation in the Czech environment. The research project focuses on comparing outputs of traditional and dynamic tests and their effect on teacher's work with a student. Keywords dynamic approach, educational psychology, assessment of children and adolescents, assessment methods, teacher, inclusion, comparing traditional and dynamic assessment