Význam hry předškolního dítěte pro jeho psychický vývoj
Importance of pre-school children's play for mental development
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/67105/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67105Identifiers
Study Information System: 123690
Collections
- Kvalifikační práce [23159]
Author
Advisor
Referee
Šírová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
24. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hra, předškolní dítě, psychický vývojKeywords (English)
Play, preschool child, mental developmentBakalářská práce se zabývá významem hry předškolního dítěte pro jeho psychický vývoj. Hlavním cílem teoretické části je v rámci stanoveného rozsahu vytvořit co nejucelenější přehled současných poznatků na dané téma. V první části práce jsou obsaženy obecné, teoretické vymezení hry. Uvádím zde různé definice, klasifikace i teorie her. Další část práce je věnována podrobnému popisu významu hry pro jednotlivé složky psychiky. Zaměřuji se zde na rovinu kognitivní, motorickou, motivačně-volní, emocionální i sociální. Jelikož se v předškolním období začíná objevovat kooperativní hra, pokládám tedy za důležité do práce zařadit i kapitolu o partnerech ve hře kam řadím rodiče, prarodiče, sourozence, vrstevníky imaginárního kamaráda. Tato kapitola popisuje význam participace hravých partnerů ve hře a způsob hry s předškolním dítětem. Závěrem bakalářské práce je návrh výzkumného projektu, zaměřeného na hru rodičů s předškolními dětmi.
The bachelor's thesis deals with the importance of preschool children's play for mental development. The main target of the theoretical part is create the most comprehensive overview of current knowledge on the topic. The first part provides general theoretical definition games. Here I present various definitions, classifications and theory of play. Another part is devoted to a detailed description of the importance of the play for the mental development. I focus here on the cognitive, motor, motivational-voluntary, emotional and social development. Since the preschool period begins to appear cooperative play, I consider it important to include a chapter on playmates. Parents, grandparents, siblings, peers and imaginary friend. This chapter describes the importance of the participation and style of play of playmates in the preschool children's play. Conclusions of the thesis is a research project focused on the parents play with preschool children.