Význam hry pro psychický vývoj dítěte
Importance of children's play for mental development
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66852Identifiers
Study Information System: 136092
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Horáková Hoskovcová, Simona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
24. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Hra, vývojová stadia, děti, psychický vývoj, sociální skupinyKeywords (English)
Play, developmental stages, children, mental development, social groupsBakalářská práce se zabývá vlivem hry na psychický vývoj dítěte od narození po předškolní věk. První část je věnována obecnému pojmu hra, vymezení tohoto pojmu, představení jednotlivých přístupů k dětské hře a základním charakteristikám her. Další část popisuje jednotlivé etapy vývoje a hru v konkrétních obdobích (novorozenec, kojenec, batole a předškolní dítě), kdy je nejprve stručně teoreticky popsáno dané období a poté hra v konkrétním období, kam patří těžiště této práce. Třetí oddíl teoretické části se věnuje sociálním skupinám, ve kterých hra probíhá. Na závěr v praktické části je navržen výzkum v oblasti herní situace v předškolním zařízení. Klíčová slova Hra, vývojová stadia, děti, psychický vývoj, sociální skupiny
The bachelor's thesis deals with the influence of play on children's mental development from birth to preschool age. The first chapter is dedicated to general concept of children's play, its definition, the main different approaches to children's play and the basic characteristics of play. The next section describes the main stages of development and play from the birth in the specific periods (newborn, infant, toddler, preschool child) when the exact period is briefly described theoretically and then the most of the work is dedicated to play in this periods. The third section of theoretical part focuses on social groups in which play takes place. In conclusion, the practical part, there is designed research in the field of specifics of children's play preschool institution. Key words Play, developmental stages, children, mental development, social groups