Specifika přístupu pedagogů k sociálně znevýhodněným dětem
Teachers' approach to socially disadvantaged children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66706Identifikátory
SIS: 120654
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubišová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
29. 5. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
učitel, sociokulturně znevýhodněný žák, inkluze, spravedlnost ve vzdělávání, školský systémKlíčová slova (anglicky)
teacher, socially disadvantaged pupils, inclusion, equity in education, educational systemCílem této diplomové práce je komplexně zmapovat názory pedagogů ve vztahu ke vzdělávání sociokulturně znevýhodněných dětí. K dosažení tohoto cíle byli za pomoci dotazníku osloveni učitelé přípravných ročníků, prvních a čtvrtých tříd. Těm byly pokládány otázky ze čtyř oblastí: obecná připravenost škol na vzdělávání sociokulturně znevýhodněných žáků, pedagogická příprava a míra kompetencí, pedagogická praxe a vztah s rodinou žáka. Výzkum byl podložen teoretickým rámcem, který mapuje aktuální situaci a možné oblasti změny v souvislosti se vzděláváním sociokulturně znevýhodněných dětí. Rozsah vzorku a jeho rozložení, které odpovídá populaci učitelů, nám umožnilo získaná data zobecnit. Tento výzkum přináší nové empirické doklady o názorech učitelů na problematiku vzdělávání sociokulturně znevýhodněných dětí a stejně tak východiska pro zavádění opatření na podporu vztahu učitele a sociokulturně znevýhodněného žáka.
The aim of this thesis is to comprehensively describe the opinions of teachers regarding education of socially disadvantaged children. In order to achieve this aim a questionnaire survey was carried out among teachers of preparatory classes, first and fourth grades. The questions covered four areas: general readiness of schools for education socially disadvantaged pupils, educational training and level of competence, teaching practice and the relationship to the family of the pupil. The research was based on a theoretical framework that describes the current situation and possible changes concerning the education of children from socially deprived groups. The range of sample together with the variety of the sample, which corresponds to the population of teachers, it allowed us to generalize the data. This research provides new empirical evidence of teachers' opinions about the issues of education of socially disadvantaged children from as well as the basis for the implementation of such measures that can aid the relationship between teacher and pupil from socially deprived groups.