Memory and Uncertainty in Michael Frayn's Copenhagen
Paměť a neurčitost v Kodani Michaela Frayna
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66430Identifiers
Study Information System: 133849
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Topolovská, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Diplomová práce je pokusem prozkoumat, jakými způsoby Michael Frayn ve své divadelní hře Kodaň aplikoval filosofické důsledky Heisenbergova principu neurčitosti a Bohrovy komplementarity a jak pracuje s tématem paměti. Teoretická část hru zasazuje do kontextu žánru science theatre a nabízí stručný přehled zobrazování paměti v literatuře. Praktická část analyzuje spojení paměti a kvantové fyziky v textu a popisuje, jak se mění naše hodnocení postav. Klíčová slova: Frayn, Kodaň, neurčitost, paměť, science theatre
The thesis is an attempt to explore various ways in which Michael Frayn employs the philosophical implications of Werner Heisenberg's uncertainty principle and Niels Bohr's complementarity principle in his play Copenhagen and to find out how he works with the theme of memory in the text. The theoretical part puts the play into the frame of the science theatre genre and offers a brief overview of depiction of memory in literature. The practical part then analyses the theme of memory in connection with quantum physics in the text and covers the development of our perception of the characters. Key words: Frayn, Copenhagen, uncertainty, memory, science theatre