The trickster in Herman Melville's The Confidence-Man: His Masquerade and the works of Charles W.Chesnutt
Šibalství v The Confidence-Man:His Masquerade Hermana Melvilla a díle Charles W.Chesnutta
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66077Identifikátory
SIS: 96208
Katalog UK: 990020065250106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Procházka, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika - Lingvistika a fonetika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
26. 5. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
šibal, podvodník, vyprávění, plantážnická literatura, identita, mnohoznačnost, šibal jako literární nástrojKlíčová slova (anglicky)
trickster, confidence man, narrative, plantation literature, identity, ambiguity, trickster as literary deviceŠibalové jsou oblíbenými kulturními a literárními postavami, které se objevují napříč regiony a žánry v různých podobách. Postavy Strýčka Julia ze sbírky povídek Charles W. Chesnutta The Conjure Woman a podvodníka z románu The Confidence-Man: His Masquerade od Hermana Melvilla jsou obě šibaly vycházející z významných kulturních tradic: afro(-amerického) náboženského šibala, respektive skutečného podvodníka Williama Thompsona. Tato práce porovnává šibaly v tematických a structurálních prvcích. Původ literárních postav určuje očekávání čtenářů a jejich vnímání těchto šibalů. Melville a Chesnutt u čtenářů podporují stereotypní chápání postav, ale zároveň do textů přidávají alternativní pojetí. Střet těchto vnímání slouží k představení několika sociálních témat týkajících se otroctví v The Conjure Woman a soběstačnosti v The Confidence-Man, obě tato témata v důsledku poukazují na problematické rozložení svobody v americké společnosti. Šibalové se v textech objevují jako literární postavy a také jako literární nástroje, čímž naplňují rys mnohoznačnosti typický pro archetyp šibala.
Tricksters are popular cultural and literary characters which appear across regions and genres in various forms. The characters Uncle Julius from The Conjure Woman collection of short stories by Charles W. Chesnutt, and the confidence man from Herman Melville's The Confidence-Man: His Masquerade are both tricksters who are based on strong cultural backgrounds: the African(- American) religious trickster, and real life con artist William Thompson, respectively. This thesis sets out to compare the tricksters in thematic and structural elements. The origins of the literary characters help shape the readers' expectations and perception of the tricksters. Melville and Chesnutt encourage the stereotypical reading of the characters while also including an alternative one in the text. The conflict of perceptions serves to introduce a number of social topics regarding slavery in The Conjure Woman and self-reliance in The Confidence-Man, both of which ultimately point to the problematic distribution of freedom in American society. The tricksters appear both as literary characters and literary devices, corresponding with the ambiguous nature of the trickster archetype.
