Kostel sv. Václava v Žamberku
St. Wenceslas Church in Žamberk
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66028Identifikátory
SIS: 153543
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pučalík, Marek
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
18. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
kostel, sv. Václav, Žamberk, baroko, výzdoba, Francesco Trevisani, Petr BrandlKlíčová slova (anglicky)
Church, St. Wenceslas, Žamberk, baroque, decoration, Francesco Trevisani, Peter BrandlDiplomová práce "Kostel sv. Václava v Žamberku" pojednává o kostele monograficky. Nejprve se stručně věnuje městu, jeho vzniku, majitelům panství a následně chronologicky z umělecko-historického hlediska nejvýznamnějším fundacím Bubnů z Litic. Poté přechází pozornost k samotnému kostelu, jeho historii a výstavbě, farní budově, popisu a především k hodnotnému mobiliáři. V této části se práce zabývá barokními oltáři a zejména hlavním oltářním plátnem Zavraždění sv. Václava od Francesca Trevisaniho. Pozornost je zaměřena na přípravný obraz, možné předlohy a analogie se starší autorovou tvorbou. Dále se práce pro úplnost stručně věnuje malířské výzdobě kostela. Následně hřbitovní kapli, jejímu stavebně historickému vývoji, barokním oltářům a taktéž malířské výzdobě. V poslední řadě práce v kontextu představí stavitele kostela a malíře, kteří v něm vytvořili kvalitní oltářní plátna.
Diploma thesis "St. Wenceslas Church in Žamberk" discusses the church monographically. Initially, it briefly introduces the city, its origin, estate owners and then chronologically from art-historical terms the most important foundations of building Bubnů of Litic. Afterwards we focus our attention on the church, its history and construction, parish building, description, and especially the valuable furniture. In this part the thesis deals with baroque altars and particularly the main altar canvas Assassination of St. Wenceslas by Francesco Trevisani. Attention is focused on the preliminary image, possible models and analogies with the older author's creations. Later, in order for the work to be complete, the focus goes shortly to the painted decorations of the church. Subsequently, the cemetery chapel, its historical development, baroque altars and the painted decorations as well. Finally, work presents in context the church builder and painters who created high quality altar canvases.