Bakalářky ošetřovatelství - jak jsou vnímány svými středoškolsky vzdělanými kolegyněmi
Bachelors of nursing - how are they percieved by nurses
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65858Identifiers
Study Information System: 148172
Collections
- Kvalifikační práce [1156]
Author
Advisor
Referee
Votroubková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Medicine in Hradec Králové
Discipline
General Nurse
Department
Department of Social Medicine
Date of defense
31. 10. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Lékařská fakulta v Hradci KrálovéLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vysokoškolské vzdělávání sester, všeobecná sestra, kompetence sester, legislativaKeywords (English)
high school education, nurse, legislative, competenceBakalářská práce je zaměřena na vysokoškolské vzdělání sester z pohledu sester se středoškolským vzděláním. Teoretická část práce stručně popisuje historii ošetřovatelského vzdělání u nás, zmiňuje nejdůležitější změny ve vzdělávání sester a nastiňuje určitě legislativní změny, které se chystají. Teoretická část také uvádí přehled jednotlivých univerzit a fakult, kde je v současné době možné studovat program Ošetřovatelství. Výzkum pro empirickou část práce byl prováděn formou dotazníkového šetření ve fa- kultní nemocnici. Cílovou skupinou respondentů byly všeobecné sestry se středoškolským vzděláním bez další specializace. Výsledný soubor, jehož odpovědi jsou použity pro tuto práci, tvoří 107 všeobecných sester. Empirická část práce je zaměřena na zjištění názorů středoškolsky vzdělaných sester na vysokoškolské vzdělávání sester a na potřebu vysokoškolsky vzdělaných sester u lůžka. Dále se tato práce snaží najít rozdíly, které jsou mezi vysokoškolsky a středoškolsky vzdělanými sestrami. Práce také zjišťuje, na jaké úrovni jsou vztahy a spolupráce mezi středoškolsky a vysokoškolsky vzdělanými sestrami. Z výsledků dotazníkového šetření bylo zjištěno, že středoškolsky vzdělané sestry v nadpoloviční většině nepovažují vysokoškolské vzdělávání za přínosné pro praxi a vysokoškolské vzdělání sestry u lůžka vidí...
The thesis is focused on the university education of nurses from the point of view of nurses with high school education. The theoretical part briefly describes the history of the nursing education in our country, it mentions the most significant changes concerning the education of nurses and outlines certain legislative changes that are being prepared. The theoretical part also presents a survey of the universities and faculties where it is possible to study nursing at the present time. The research for the empirical part of the thesis was carried out in a form of a questionnaire inquiry in a faculty hospital. The targeted group of respondents were high school educated nurses without further specialisation. The resulting group, whose responses are used for this thesis is made up of 107 nurses. The empirical part of the thesis is aimed at stating the opinions of high school educated nurses on university educated nurses and the need for university educated nurses at the patient's bedside. The thesis also attempts to find differences between high school educated and university educated nurses. The thesis also states the quality of relationship and cooperation between high school educated and university educated nurses. The results of the questionnaire inquiry suggested that a clear majority of high school...