Možnosti výuky práce s mapou na základních a středních školách
Possibilities of teaching work with a map at primary and secondary schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65705Identifiers
Study Information System: 118488
Collections
- Kvalifikační práce [20314]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
16. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Tématem této bakalářské práce jsou možnosti výuky práce s mapou na základních a středních školách. Jedná se tedy o rozvoj mapových dovedností žáků v rámci předmětů zeměpis, biologie, dějepis a matematika na základních školách a gymnáziích. Mapové dovednosti bývají vnímány jako dílčí část geografických dovedností a v Česku nebyly doposud dostatečně zkoumány. Teoretická část se zabývá vymezením a klasifikací mapových dovedností na základě diskuze s literaturou. Dále tato práce obsahuje analýzu českých a amerických kurikulárních dokumentů podle jedné vybrané klasifikace. Analýza těchto dokumentů shrnuje výuku mapových dovedností žáků ve věku 11, 15 a 18-20 let. V praktické části této práce jsou předloženy navrhnuté pracovní listy pro rozvoj mapových dovedností u žáků na konci prvního a druhého stupně základní školy a na konci studia na gymnáziu. Pracovní listy rozvíjejí mapové dovednosti žáků podle vybraného modelu klasifikace mapových dovedností. Tyto pracovní listy by mohly sloužit učitelům k výuce práce s mapou na základních školách a gymnáziích. Klíčová slova: geografie - zeměpis - vlastivěda - dovednost - kartografie - mapa - mapové dovednosti - čtení mapy - analýza mapy - interpretace mapy - tvorba mapy - kurikulární dokument - pracovní list
The theme of this work are possibilities of teaching work with a map at elementary and secondary schools. It deals with the development of pupils' map skills in the subjects of geography, biology, history and mathematics at primary and secondary schools. Map skills are often seen as a part of geographic skills and in the Czech Republic they have not been adequately investigated yet. The theoretical part deals with the definition and classification of map skills based on discussions with the literature. The work also contains analysis of Czech and American curricula according to the selected classification. Analysis of these documents summarizes the teaching map skills of pupils aged 11, 15 and 18-20. Worksheets designed for the development of pupils' map skills at the end of the first and second grade of elementary schools (in the Czech Republic - pupils aged 11 and 15) and at the end of grammar schools (pupils aged 18-20) are presented in the practical part of this work. Worksheets develop pupils' map skills according to the selected model of map skills classification. These worksheets could be used by teachers to teach the working with maps at primary and secondary schools. Keywords: Geography - Geography (as the school subject) - homeland - skill - cartography - map - a map skills - reading maps...