Dovednosti žáků v chemii v období kurikulární reformy
Skills of Chemistry Pupils during the Period of Curricular Reform
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65502Identifiers
Study Information System: 98588
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Consultant
Čtrnáctová, Hana
Referee
Čížková, Věra
Janoušková, Svatava
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
-
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
16. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Chemie, dovednosti, výuka, testyKeywords (English)
Chemistry, skills, education, testsDisertační práce se zabývá problematikou osvojování dovedností žáků základní školy a niž- ších ročníků osmiletého gymnázia. Nejprve byl navržen systém doporučených obecných (univerzálních) a specifických (speciál- ních) dovedností žáků, které by si měli osvojit v předmětu chemie na úrovni základního vzdě- lávání. Tento systém byl ověřován a následně upravován podle výsledků dotazníkového šetření mezi celkem 121 pedagogy vyučujícími chemii na všech stupních škol (základní škola, čtyřleté gymnázium, osmileté gymnázium, univerzity). Následně také žáci (7., 8. a 9. ročník základní školy a 1., 2. a 4. ročník osmiletého gymnázia) vyjadřovali své názory na význam vybraných speciálních chemických dovedností. V rozsáhlém dotazníkovém šetření mezi 957 žáky bylo mimo jiné zjištěno, že žáci za nejdůle- žitější a současně nejhůře zvládnuté vstupní dovednosti pokládali dovednosti potřebné k bez- pečnému provádění chemických pokusů. Za nejméně důležité z hlediska svého následujícího studia chemie pokládali dovednosti související se vztahem člověka k přírodě a k trvale udrži- telnému rozvoji. Ve druhé části disertační práce byl použit didaktický test k ověření, zda mají žáci skutečně osvojeny vybrané obecné (univerzální) a specifické (speciální) dovednosti. Testováním 431 žáků (9. ročník základní školy a 4. ročník...
Disertační práce se zabývá problematikou osvojování dovedností žáků základní školy a niž- ších ročníků osmiletého gymnázia. Nejprve byl navržen systém doporučených obecných (univerzálních) a specifických (speciál- ních) dovedností žáků, které by si měli osvojit v předmětu chemie na úrovni základního vzdě- lávání. Tento systém byl ověřován a následně upravován podle výsledků dotazníkového šetření mezi celkem 121 pedagogy vyučujícími chemii na všech stupních škol (základní škola, čtyřleté gymnázium, osmileté gymnázium, univerzity). Následně také žáci (7., 8. a 9. ročník základní školy a 1., 2. a 4. ročník osmiletého gymnázia) vyjadřovali své názory na význam vybraných speciálních chemických dovedností. V rozsáhlém dotazníkovém šetření mezi 957 žáky bylo mimo jiné zjištěno, že žáci za nejdůle- žitější a současně nejhůře zvládnuté vstupní dovednosti pokládali dovednosti potřebné k bez- pečnému provádění chemických pokusů. Za nejméně důležité z hlediska svého následujícího studia chemie pokládali dovednosti související se vztahem člověka k přírodě a k trvale udrži- telnému rozvoji. Ve druhé části disertační práce byl použit didaktický test k ověření, zda mají žáci skutečně osvojeny vybrané obecné (univerzální) a specifické (speciální) dovednosti. Testováním 431 žáků (9. ročník základní školy a 4. ročník...