Zobrazit minimální záznam

Life/death analysis in Go (Analyzátor života skupiny v Go)
dc.contributor.advisorVomlelová, Marta
dc.creatorKozelek, Tomáš
dc.date.accessioned2017-03-29T15:39:47Z
dc.date.available2017-03-29T15:39:47Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/6494
dc.description.abstractIn this thesis I focused myself on problematics of solving life and death problems in the game of Go, which is one of fundamental skills of a Go playing program. Together with thesis, life and death solving program TGA was created. Program is built upon basic space search algorithms from the game theory (e.g. alpha beta pruning, transposition tables) in combination with methods using knowledges about the game of Go (heuristics and pruning methods). For program purposes I created "block oriented" position representation, I implemented simpliffied static analysis of life and death of the group and I proposed a set of heuristic. These heuristics not only speed up search signifficantly, moreover they make it possible to solve di±cult problems of "under the stones" type. Program is designed to solve mostly enclosed problems and it is capable to treat di®erent life and death solving pecularities (e.g. different types of ko, seki, "bent four in the corner"). As for performance, I estimate program's strength in solving speciffied Go problems to be 1 dan. This is comparable with a strong human player.en_US
dc.description.abstractV této práci jsem se zaměřil na studium problematiky řešení úloh "života a smrti" v Go, jež je jednou ze základních dovedností které by měl program hrající Go zvládnout. Jako součást práce vznikl program TGA, řešící tyto úlohy. Program je postaven na základních algoritmech prohledávání stavového prostoru z teorie her (např. alfa beta prořezávání, transpoziční tabulky) v kombinaci s metodami využívajícími znalosti hry Go (heuristiky a ořezávací metody). Pro účely programu jsem mimo jiné vytvořil "blokové orientovanou" prezentaci pozice, implementoval jsem zjednodušenou statickou analýzu života a smrti skupiny a navrhl jsem sadu heuristik, které nejen významně zrychlují výpočet programu ale také umožňují řešit obtížné úlohy typu "under the stones". Program je určen k řešení převážně uzavřených úloh a umí si poradit s různými specialitami problematiky života a smrti v Go (např. různe druhy ko, seki, "bent four in the corner"). Co se výkonnosti týče, sílu programu v řešení specifikovaných Go úloh odhaduji na 1 dan, což je srovnatelné s velmi pokročilým lidským hráčem.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.titleLife/death analysis in Go (Analyzátor života skupiny v Go)en_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-06-26
dc.description.departmentKatedra teoretické informatiky a matematické logikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Theoretical Computer Science and Mathematical Logicen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId43084
dc.title.translatedLife/death analysis in Go (Analyzátor života skupiny v Go)cs_CZ
dc.contributor.refereeHric, Jan
dc.identifier.aleph000844322
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Computer Scienceen_US
thesis.degree.disciplineObecná informatikacs_CZ
thesis.degree.programComputer Scienceen_US
thesis.degree.programInformatikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra teoretické informatiky a matematické logikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logicen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná informatikacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Computer Scienceen_US
uk.degree-program.csInformatikacs_CZ
uk.degree-program.enComputer Scienceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV této práci jsem se zaměřil na studium problematiky řešení úloh "života a smrti" v Go, jež je jednou ze základních dovedností které by měl program hrající Go zvládnout. Jako součást práce vznikl program TGA, řešící tyto úlohy. Program je postaven na základních algoritmech prohledávání stavového prostoru z teorie her (např. alfa beta prořezávání, transpoziční tabulky) v kombinaci s metodami využívajícími znalosti hry Go (heuristiky a ořezávací metody). Pro účely programu jsem mimo jiné vytvořil "blokové orientovanou" prezentaci pozice, implementoval jsem zjednodušenou statickou analýzu života a smrti skupiny a navrhl jsem sadu heuristik, které nejen významně zrychlují výpočet programu ale také umožňují řešit obtížné úlohy typu "under the stones". Program je určen k řešení převážně uzavřených úloh a umí si poradit s různými specialitami problematiky života a smrti v Go (např. různe druhy ko, seki, "bent four in the corner"). Co se výkonnosti týče, sílu programu v řešení specifikovaných Go úloh odhaduji na 1 dan, což je srovnatelné s velmi pokročilým lidským hráčem.cs_CZ
uk.abstract.enIn this thesis I focused myself on problematics of solving life and death problems in the game of Go, which is one of fundamental skills of a Go playing program. Together with thesis, life and death solving program TGA was created. Program is built upon basic space search algorithms from the game theory (e.g. alpha beta pruning, transposition tables) in combination with methods using knowledges about the game of Go (heuristics and pruning methods). For program purposes I created "block oriented" position representation, I implemented simpliffied static analysis of life and death of the group and I proposed a set of heuristic. These heuristics not only speed up search signifficantly, moreover they make it possible to solve di±cult problems of "under the stones" type. Program is designed to solve mostly enclosed problems and it is capable to treat di®erent life and death solving pecularities (e.g. different types of ko, seki, "bent four in the corner"). As for performance, I estimate program's strength in solving speciffied Go problems to be 1 dan. This is comparable with a strong human player.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra teoretické informatiky a matematické logikycs_CZ
dc.identifier.lisID990008443220106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV