Marketing vzdělávání
Marketing of Education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64773Identifiers
Study Information System: 151009
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Vinopal, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology with Economics
Department
Department of Sociology
Date of defense
17. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vzdělávací marketing, marketingové řízení, vzdělávací instituce, vysoké školstvíKeywords (English)
Educational marketing, marketing management, educational institutions, higher educationTato práce se zabývá marketingovým řízením vzdělávacích institucí. V teoretické části zdůvodňuje jeho relevanci v českém prostředí, hledá jeho specifika oproti marketingovému řízení výrobních podniků a vyrovnává se s nejasnými návody na jeho konceptualizaci návrhem možného schématu postupu. V praktické části je pak tento postup aplikován a přináší doporučení pro změny ve studijním programu Sociologicko - ekonomická studia a upozornění pro podobně koncipované obory. Ačkoliv má studijní program potřebné zázemí v rovině personální, mezinárodních vztahů a možností image dostát strategie výklenkáře pro specifickou skupinu nadprůměrných studentů společenskovědních a ekonomických oborů, i přes náročné přijímací řízení se mu nedaří rekrutovat vhodné studenty z malého množství uchazečů, jelikož v současné době plně nevyužívá potenciálu produktu a možností komunikace.
This thesis deals with marketing management of educational institutions. In the theoretical part, its relevance in Czech conditions is reasoned, compares its specifics with the marketing management of manufacturing enterprises and deals with unclear proposals for its conceptualization by proposing a scheme of a possible procedure. In the practical part, this procedure is applied and brings recommendations for changes in the Sociological-economic studies study programme and warnings for similarly concepted programmes. Although the study programme has the needed background in the dimensions of personal, international relations and a possibilities of meeting the image of Nicher for a specific group of above-average students of social sciences and economics, even though it has strict entrance requirements it fails to recruit suitable students of a small amount of applicants because it currently does not fully utilise a potential of the product and possibilities of communication.