Postavení romského žáka ve školní třídě
The position of the Roma pupil in the classroom
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64762Identifikátory
SIS: 156519
Katalog UK: 990020062230106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [2958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vágnerová, Marie
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra učitelství
Datum obhajoby
8. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Romští žáci, postoje majoritních žáků k Romům, škola, učitel, třídní kolektiv, postavení romského žákaKlíčová slova (anglicky)
Roma pupils, attitudes towards Roma majority pupils, school, teacher, class team, the position of Roma pupilBakalářská práce zkoumá postavení romského žáka v českém třídním kolektivu. Průzkum byl proveden prostřednictvím rozhovorů s romskými žáky a žákyněmi z druhého stupně základní školy, kteří vypovídali o svých zkušenostech se spolužáky a učiteli. Ve výzkumné části byly sledovány vztahy mezi učiteli a romskými žáky a i jejich potenciálně odlišné pedagogické přístupy k majoritním a minoritním žákům. Data získaná od žáků byla doplněna i dvěma rozhovory s pedagožkami, které pracují s romskými žáky. Jednalo se o rozhovor s výchovnou poradkyní a koordinátorkou nízko-prahového klubu. Cílem práce bylo zjistit, jak se dnes romské děti cítí v českých školách a zda podle jejich názoru, tyto dvě skupiny spolu dokážou sdílet společný život na přátelské úrovni. Klíčová slova Romští žáci, postoje majoritních žáků k Romům, škola, učitel, třídní kolektiv, postavení romského žáka
Bachelor thesis examines the status of Roma in the Czech pupil school group. The survey was conducted through interviews with Roma students and the students of upper primary school, who testified about their experiences with classmates and teachers. In the research part were observed relationships between teachers and Roma pupils even their potentially different pedagogical approaches to the majority and minority pupils. Data collected from students was supplemented also with two interviews with the teacher, who work with Roma pupils. It was an interview with an educational conseulor and coordinator of the low-threshold club. The aim was to find out how they feel today Roma children in Czech schools and whether, in their opinion, these two groups together can share the common life on a friendly level. Keywords Roma pupils, attitudes towards Roma majority pupils, school, teacher, class team, the position of Roma pupil
