Media as a Factor of Electoral Apathy in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64396Identifiers
Study Information System: 164845
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Emler, David
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Central European Comparative Studies
Department
Department of German and Austrian Studies
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
volební účast, Volby do Evropského parlamentu, hromadné sdělovací prostředky, volební apatieKeywords (English)
voter turnout, European Parliament elections, mass media, electoral apathyCílem této práce je prozkoumat, zda se na poklesu volební účasti ve volbách do Evropského parlamentu mezi rokem 2009 a 2014 v České republice, a souběžně na všeobecné politické apatii vůči Evropské politice, podílely hromadné sdělovací prostředky. Konkrétně se bude tato práce zkoumat dva nejčtenější deníky v obou časových rámcích, t.j. 2009 a 2014, Blesk a Mladou Frontu Dnes, a analyzovat jejich články pomocí klíčových slov s cílem posoudit, zda došlo k nějaké změně ve způsobu, jakým Evropská unie, její politika a instituce, byly prezentovány bezprostředně před volbami do Evropského parlamentu v roce 2009 a 2014. Toho bude dosaženo pomocí obsahové analýzy, a to jak kvantitativní a kvalitativní, a rovněž pomocí srovnávací metody. Tato práce bude argumentovat, že vzhledem k tomu, jakou zásadní roli hrají média jako zprostředkovatelé informací mezi světem politiky a světem voličů, se média prokazují jako důležitý faktor k pochopení volební dynamiky země. Klíčová slova: volební účast; Volby do Evropského parlamentu; hromadné sdělovací prostředky; volební apatie Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The purpose of this thesis is to explore whether the drop in voter turnout between the 2009 and 2014 European Parliament elections, as well as the general apathy toward the politics of the European Union, in the Czech Republic was contributed to by the mass media. Specifically, this thesis will examine the two most read daily newspapers of both 2009 and 2014, Blesk and Mladá Fronta Dnes, and analyze its articles with the use of search words in order to assess whether any change occurred in the way the European Union, its policies and institutions, were presented immediately prior to the 2009 and 2014 European Parliament elections. This will be achieved through the use of content analysis, both quantitative and qualitative, while evaluating the articles in comparative fashion. The thesis will argue that, given the essential role of the media as intermediary between the world of politics and the electorate, the portrayal, or lack thereof, of the European Union is a factor in explaining the electoral dynamics of the country. Key Words: voter turnout; European Parliament elections; mass media; electoral apathy Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)