The EU Crisis and European Identities in the Netherlands: Analysing representations of the EU in the Dutch press in 2005 and 2012
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64368Identifikátory
SIS: 150511
Katalog UK: 990020111790106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Erdösi, Péter
Kubišová, Zuzana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - obecné dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav světových dějin
Datum obhajoby
24. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Press discourse, EU crisis, European Identities, Netherlands;EU;Klíčová slova (anglicky)
Press discourse, EU crisis;European Identities, Netherlands;EU;Ačkoliv byl nedostatek evropské identity vždy vnímán jako problematický při legitimizaci EU, hospodářská krize boje mezi národní a evropskou skupinovou identitou dále zesílila. Tato diplomová práce se zaměřuje především na to, jakým způsobem byly tyto skupinové identity reprezentovány ve zpravodajství o EU ve dvou nizozemských denících, Telegraaf a NRC Handelsblad roku 2005 a 2012, před a po začátku krize. S využitím Jenkinsovy (2008) definice sociální identity je v novinových článcích zkoumán způsob reprezentace různých "in-" a "out-groups." Ve shodě s Lengyelem (2014), více pozitivní a vyrovnaná reprezentace EU byla nalezena v "elitním" NRC Handelsbladu, naopak více euroskeptická a nevyrovnaná v "lidovém" Telegraafu, vytvářejíc tedy neshodu mezi oběma novinami. Zároveň v souladu s Etzionim (2013), reprezentace EU jako politického společenství v NRC Handelsblad v obou letech může být vnímána, jako důvod relativní stability jejího diskursu, stejně tak více utilitární postoj Telegraafu vůči EU vysvětluje radikalizaci článků po hospodářské krizi. Nakonec, hlavním závěrem této práce je, na rozdíl od Ederova (2012) tvrzení, že hospodářská krize byla zlomovým bodem ve vývoji evropské identity, výsledky analýzy, které naznačují, že k žádné radikální změně v identitách nedošlo, až na zesílení již předtím...
Although the perceived lack of a European identity has always been an issue in the legitimisation of the EU, the economic crisis has intensified the struggles between national and European group identities. The main focus of this thesis the way group identities are represented in the coverage of the EU by two Dutch newspapers, the Telegraaf and NRC Handelsblad, in 2005 and 2012, before and after the start of the crisis. Using Jenkins' (2008) definition of social identity, the way in which different in- and out-groups are represented in the articles is analysed. In line with Lengyel (2014), a more positive and stable representation of the EU was found in the more 'elite' NRC Handelsblad, with a more Eurosceptic and changing attitude in the more 'populist' Telegraaf, creating a divergence between the two newspapers. Also, in accordance with Etzioni (2013), the representation of the EU as a political community in NRC Handelsblad in both years can be seen as a reason for the relative stability of its discourse, with the more utilitarian attitude towards the EU in the Telegraaf explaining the radicalisation of its articles after the economic crisis. Finally, the main conclusion of this thesis is that contrary to Eder's (2012) claim that the economic crisis is a critical point in the development of a...
