Projektivní architektura z pohledu sociologie
Projective Architekture in Sociological View
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64171Identifikátory
SIS: 153112
Kolekce
- Kvalifikační práce [18079]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kandert, Josef
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
22. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Architektura, společnost, moderní, postmoderní, současná, sociologie architektury, sociologie bydlení, společenská determinaceKlíčová slova (anglicky)
Architecture, society, modern, post-modern, contemporary, sociology of architecture, sociology of housing, social determinismPráce se zabývá vztahem společnosti a jejího hmotného prostředí i kulturního produktu, jímž je architektura. Zaměřuje se na současnou projektivní architekturu. Hlavním východiskem tématu je nekritický charakter projektivní architektury, který je zde zasazen do historického vývoje stavebních stylů ve dvacátém a na počátku jednadvacátého století. V práci je sestaven obraz vývoje těchto kritických a nekritických fází s důrazem na jejich konkrétní vztah ke společnosti, jejich společenské ambice a cíle. Na základě rozboru charakteristik projektivní architektury je vyvozen vztah projektivní architektury ke společnosti. Ten je zároveň porovnán s předchozími etapami vývoje architektury. Zjištěním práce je na jedné straně posílení vztahu společnosti a projektivní architektury, na druhé straně individualizace a relativizace tohoto vztahu. Obě tyto vlastnosti jsou přímým důsledkem nekritické povahy projektivní architektury.
The thesis is about relation of society to its material environment including its cultural product which is architecture. This is the reason why it is using viewpoints of sociology of culture and art. The thesis focuses on the contemporary projective architecture and brings its characteristics having a relation to society. The main starting-point is uncritical nature of projective architecture. This nature is set into the historical development of the architectural styles of the twentieth century. The picture of development of those critical and uncritical phases is assembled with emphasis to their specific relation to society. In the conclusions the detected relation of projective architecture to the society is assembled to this development. It is compared with former stages. The conclusions say that the relation between society and architecture is strengthened, but on the other hand it is individualised and relativized too.