Téma diktatury v argentinských literárních dílech Amalia, El matadero a Facundo
The theme of dictatorship in Argentinian literary works Amalia, El matadero and Facundo
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63964Identifiers
Study Information System: 137437
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Housková, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
9. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Diktátor, Amalia, Facundo, El matadero, civilizace, barbarstvíKeywords (English)
Dictator, Amalia, Facundo, El matadero, civilization, barbarism(česky) Tato bakalářská práce se zabývá třemi argentinskými díly, které řadíme souhrnně do literatury o diktátorech. Zkoumanými díly jsou El matadero od Estebana Echeverríi, Facundo od Dominga Faustina Sarmienta a Amalia od Josého Mármola. V úvodní teoretické části je popsána historie Argentiny, stručné životopisy autorů, charakteristika žánrů a období vzniku děl a krátké pojednání o literatuře o diktátorech všeobecně. V praktické části následují rozbory všech tří děl, kde se autorka věnuje především znakům diktátorského režimu; v El mataderu zejména popisu teroru a atmosféry, v Amalii postavě diktátora a v díle Facundo potom hlavně rozdílu civilizace a barbarství, v němž Sarmiento spatřuje původ problémů. Každé dílo je žánrově i příběhově jiné, a proto je v rozboru každého z nich pozornost obracena k různým důležitým znakům, ve kterých autorka vidí to, co je spojuje. V závěru autorka zhodnotí své poznatky.
(in English) This Bachelor's Thesis is occupied with three argentinian literary works that are summarrized into the dictatorial prose. The examined works are El matadero written by Esteban Echeverría, Facundo by Domingo Faustino Sarmiento and Amalia by José Mármol. In the initial part the argentinian history is described, short biographies of all three authors are included as well as the characteristic of literary geners and the period in which the works were written and a short treatise about the dictatorial prose in general. In the practical part the three works are analysed and the author is focused on the symbols of the dictatorship; in El matadero mainly on the description of the teror and atmosphere, in Amalia on the figure of the dictator and in Facundo the focus is on the difference between the civilization and barbarism which is the reason of the problems according to Sarmiento. Every work is different in genre and plot and that is why in the analysis of each of them the author analyses a variety of the important symbols in which she sees what connects them. In the final part she evaluates her findings.