Ruský divadelní život v meziválečné Praze
Russian Theatre Life in Interwar Prague
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63952Collections
- Kvalifikační práce [19389]
Author
Advisor
Referee
Just, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Ruské divadlo, emigrace, Pražská skupina MCHAT, kačalovská skupina
Keywords (English)
Russian theatre, emigration, Prague MAT Group, Kachalov group
Tato bakalářská práce se zabývá divadelními aktivitami ruských umělců, kteří přijíždějí do Prahy mezi dvěma světovými válkami v důsledku politických nepokojů v jejich vlasti. V první části práce je pojednáno o přístupu Československého státu k ruským emigrantům, detailněji je pak nazíráno na to, jaké možnosti Československo poskytovalo ruským divadelním umělcům. Ve druhé části práce je představena tzv. Pražská skupina MCHT, soubor umělců Moskevského uměleckého divadla, který měl v letech 1923 - 1927 stálé sídlo v Praze. Výklad začíná vznikem tzv. kačalovské skupiny, z jejíchž řad vzešla většina členů Pražské skupiny MCHT. Následně je představena samotná Pražská skupina a na příkladu třech jejích inscenací je sledován její umělecký vývoj.
This bachelors thesis investigates theatre activities of Russian artists who arrived in Prague between the first and second world war as a consequence of political clashes in their country. The first part of the thesis looks at the attitudes of Czechoslovak nation towards Russian immigrants, in particular the opportunities Russian theater artists were given in Czechoslovakia. In the second part of the thesis, the so-called Prague MAT group is introduced. This is a group formed of artists from the Moscow Arts Theatre permanently located in Prague. The so- called Kachalov group, from which the majority of the Prague MAT group originated, is investigated first. This is followed by the introduction of the Prague group as such. Its developments are explored by looking at three of the group's plays.