Vliv Ligy komunitních škol na inkluzi sociálně znevýhodněných žáků
The influence of the League of Community Schools for inclusion of socially disadvantaged students
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63867Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Kodymová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
3. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sociálně znevýhodněný žák, sociální exkluze, nerovnost ve vzdělávání, inkluzivní vzdělávání, komunitní škola, Liga komunitních škol, segregované školy
Keywords (English)
Socially disadvantaged pupils, social exclusion, inequality in education, inclusive education, community school, "Liga komunitních škol", (The League of Community Schools), segregated schools
Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním sociálně znevýhodněných žáků, konkrétně pak žáků studujících na třech vybraných školách, jež jsou členy spolku Liga komunitních škol, který se zaměřuje na komunitní a inkluzivní vzdělávání. Teoretická část se věnuje charakteristice sociálního znevýhodnění a jeho vlivu na vzdělávání žáků, již pochází z rodin s nízkým socioekonomickým statusem. Dále se zabývá nerovnostmi ve vzdělávání a inkluzivní edukací. Cílem praktické části je kritické posouzení, zda se žákům studujícím na třech vybraných školách dostává kvalitního inkluzivního vzdělání, jež by jim mělo pomáhat v překonávání handicapů s cílem plnohodnotného začlenění se do společnosti.
The thesis deals with the education of socially disadvantaged pupils, specifically pupils studying at three selected schools that are members of the "Liga komunitních škol"(The League of Community Schools), which focuses on community-based and inclusive education. The theoretical part analyzes the social deprivation and its impact on the education of pupils who come from families with low socioeconomic status. It also discusses disparities in education and inclusive education. The practical part is critical to assessing whether pupils studying at three selected schools receives a quality inclusive education, which they should help to overcome their handicaps to full-fledged integration into society.