Reflexe literárních děl ve vysílání České televize v letech 2006, 2010 a 2014 a jejich vliv na čtenost knižních titulů
Reflextion of literary output in ČT in 2006, 2010 and 2014 broadcasting and their impact on readership
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63685Identifiers
Study Information System: 152816
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Štoll, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
literatura, kniha, čtenost, prodejnost, televizní vysílání, recenzeKeywords (English)
literature, book, readership, marketability, television broadcasting, critiqueCílem diplomové práce Reflexe literárních děl ve vysílání České televize v letech 2006, 2010 a 2014 a jejich vlivu na čtenost knižních titulů je popsat, shrnout a srovnat příspěvky a reportáže věnované literatuře ve vybraných pořadech České televize a poté se pokusit určit jejich vliv na prodejnost knih. V teoretické části práce shrnuje dostupné poznatky týkající se problematiky čtenářské kultury, knižního trhu a čtenářských průzkumů, zmiňuje také definice recenze a literární kritiky. V praktické části se věnuje porovnání knižních titulů prezentovaných ve vysílání vybraných pořadů v příslušném období. K popsání této problematiky bude sloužit nejprve obsahová analýza a poté srovnání s žebříčkem prodejnosti tištěných knižních titulů podle Svazu českých knihkupců a nakladatelů. Na základě tohoto srovnání se práce snaží určit vliv prezentace literárních děl v televizním vysílání na prodejnost knih.
A purpose of the Diploma Thesis Reflection of literary output in Česká televize in 2006, 2010 and 2014 broadcasting and their impact on readership is to describe, summarize and compare reports dedicated to literature in selected Czech Television's programs, and then try to identify their influence on book sales and marketability of books. It summarizes the available evidence on the issue of reading culture, reading a book market surveys in the theoretical part, also mentions the definition of reviews and literary critique. In practical part it compares reports dedicated to literature in selected programs according to genre and language first, followed by comparison with the books' titles sales rank, as it is published on Union of Czech booksellers and publishers website. On the base of this comparison, this thesis tries to define the influence of the television broadcasting on books sales.