Protiimigrační rétorika a koncept národní identity v kampani prezidentských kandidátů ve Francii v roce 2012
Anti-immigrant Rhetoric and the Concept of National Identity in the French Presidential Campaign in 2012
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63678Identifiers
Study Information System: 134249
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Tomalová, Eliška
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
West European Studies
Department
Department of European Studies
Date of defense
26. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
imigrace, národní identita, prezidentská volba, prezidentská kampaň, Francie, diskurzKeywords (English)
immigration, national identity, presidential election, presidential campaign, France, discourseDiplomová práce Protiimigrační rétorika a koncept národní identity v kampani prezidentských kandidátů ve Francii v roce 2012 se zaměřuje na politický diskurs třech hlavních kandidátů francouzských prezidentských voleb v roce 2012 (Marine Le Penové, Nicolase Sarkozyho a Françoise Hollanda). Konkrétně pak analyzuje, jak politici zobrazovali ve svém diskursu na jedné straně imigraci a imigranty a na druhé Francouze a národní identitu. Z metodologického hlediska byla jako nejvhodnější pro potřeby analýzy zvolena kritická diskursivní analýza, doplněná o analýzu metafor. Co se týče teoretického rámce, vychází diplomová práce z konceptů: 1/ diskursivní reprodukce rasismu tzv. symbolickými elitami, 2/ nového rasismu a 3/ konstrukce národní identity. V úvodních kapitolách je rovněž představen sociálněpolitický kontext analyzovaných voleb. Cílem diplomové práce je zodpovědět výzkumné otázky: Jak politický diskurs prezidentských kandidátů prohluboval propast mezi pozitivním vnímáním sebe (Francie, Francouzů) a negativním vnímáním migrantů (positive self-presentation vs negative presentation of the others)? A v jaké míře se tak dělo u jednotlivých kandidátů? Práce popisuje konkrétní témata, topoi i diskursivní nástroje, které kandidáti v rámci diskursu využívají.
The thesis Anti-immigrant Rhetoric and the Concept of National Identity in the French Presidential Campaign in 2012 is focused on the political discourse of three main candidates of the French presidential campaign in 2012 (Marine Le Pen, Nicolas Sarkozy and François Hollande). The aim of the research is to analyze the image of immigration and immigrants and on the other hand French and national identity in the discourse of the politicians. As methodological basis for the research critical discourse analysis was selected, completed by analysis of metaphors. The thesis is based on the theoretical framework composed of the following concepts: 1/ discursive reproduction of the racism by so called symbolic elites, 2/ new racism and 3/ construction of national identity. The thesis also presents the social and political context of the election. The main objective of the research is to answer the following research questions: How does the political discourse of presidential candidates deepen the gap between positive self-presentation and negative presentation of the others? And to which extent in the discourse of individual candidates can it be seen? The thesis describes specific topics, topoi and discursive strategies which are used by the candidates.