Krotitelé jazyka: způsoby překonávání jazykové bariéry u studentů-imigrantů na českých školách
Language Tamers: Methods of Overcoming Language Barrier by Immigrant Students at Czech Schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63543Identifikátory
SIS: 151644
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gorčíková, Magdaléna
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
15. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jazyková bariéra, osvojování hostitelského jazyka, interkulturní komunikace, imigrace, integrace, jazyková socializace, tvorba sociální sítě, české školyKlíčová slova (anglicky)
Language barrier, host language acquisition, intercultural communication, immigration, integration, language socialization, creation of social networks, Czech schoolsKristýna Strnadová Název práce: Krotitelé jazyka: způsoby překonávání jazykové bariéry u studentů-imigrantů na českých školách Abstrakt Diplomová práce Krotitelé jazyka: způsoby překonávání jazykové bariéry u studentů- imigrantů na českých školách se zabývá fenoménem překonávání jazykové bariéry pomocí osvojování hostitelského jazyka u imigrantů, kteří se přestěhují do nové země. Cílem této práce je zmapovat průběh překonávání jazykové bariéry z pohledu žáků-imigrantů s ohledem na různé faktory, které proces ovlivňují (kulturní a sociální kapitál, mateřský jazyk, věk atd.). V teoretické části práce popisuje zásadní význam hostitelského jazyka jako prostředku komunikace v rámci socializace a integrace imigranta do nové společnosti, nastiňuje specifika interkulturní komunikace mezi osobami odlišných národností, shrnuje faktory, které osvojování hostitelského jazyka ovlivňují, a seznamuje se situací na českých školách ve spojitosti s jazykovou bariérou. Empirická část je založena na polostrukturovaných rozhovorech se studenty-imigranty tří různých národností (ukrajinské, vietnamské a rumunské). Získané rozhovory jsou analyzovány pomocí deskriptivního a hodnotícího kódování a na jejich základě je získána charakteristika procesu překonávání jazykové bariéry v závislosti na národnosti, dále význam tvorby...
Kristýna Strnadová Thesis name: Language tamers: methods of overcoming language barrier by immigrant students at Czech schools Abstract The thesis 'Language tamers: methods of overcoming language barrier by immigrant students at Czech schools' deals with a phenomenon of overcoming language barrier through acquisition of the host language for immigrants who move to a new country. The aim of this work is to monitor the progress of overcoming language barrier from the perspective of immigrant students with regard to various factors that affect the process (cultural and social capital, language, age etc.). The theoretical part describes the fundamental importance of the host language as a means of communication in the context of immigrant integration to the new society, outlines the specifics of the intercultural communication between people of different nationalities, summarizes the factors which influence the acquisition of the host language, and acquaint with the situation in Czech schools in conjunction with the language barrier. The empirical part is based on semi-structured interviews with immigrant students of three different nationalities (Ukrainian, Vietnamese and Romanian). Collected interviews are analysed via descriptive and evaluation coding and on their basis are reached characteristics of the...