Žáci, jazyk, komunikace. Postoje žáků druhého stupně základních škol ke spisovné češtině
---
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63542Identifikátory
SIS: 135485
Katalog UK: 990020111690106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chromý, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
15. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
žáci, postoje, jazyková kultura, spisovnost, kodifikace, technika spojitých masekKlíčová slova (anglicky)
pupils, attitudes, language culture, standard, codification, matched-guise techniqueBakalářská práce Žáci, jazyk, komunikace Postoje žáků druhého stupně základních škol ke spisovné a obecné češtině Lenka Josífková Abstrakt Práce empiricky zkoumá postoje žáků na druhém stupni základních škol ke spisovné a obecné češtině. Vychází ze sociolingvistické teorie postojů k jazyku v anglickojazyčné literatuře a z pojetí postojů v české lingvistice. Klíčovými pojmy jsou teorie jazykové kultury, její vývoj a kritika. Ty směřují k vymezování vzájemného vztahu spisovné a obecné češtiny. Součástí teoretického základu práce je také popsání použitých metod a technik empirického výzkumu. V druhé části práce je představen vlastní výzkum, který probíhal ve dvou fázích: provedení dotazníkového šetření a následná interview se žáky. Výsledky výzkumu ukazují, že postoje ke spisovné a obecné češtině se liší. Praha 2015 Vedoucí práce: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Bakalářská práce Pupils, Language, Communication Attitudes of secondary school pupils towards Standard and Common Czech language Lenka Josífková Abstract This thesis focuses on attitudes of secondary school pupils towards Standard and Common Czech language. The thesis is based on the sociolinguistic theory of attitudes to language in English literature and on the theory of attitudes in Czech linguistics. Key terms for this thesis are theory of language culture, its development and criticism. Those terms lead to the definitiv of the relationship between Standard and Common Czech. Part of the theoretical foundation of this thesis is description of the methods and techniques which are then used in the empirical research. The second part describes the research, which was divided into two parts: the realization of the questionnaire research and follow-up interviews with the pupils. The results of the research show that attitudes towards Standard and Common Czech language are different. Praha 2015 Vedoucí práce: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
