Problematika referend v demokracii: srovnání skotského a katalánského případu
The concept of referendums in democracy: a comparison of the Scottish and Catalan models
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63477Identifiers
Study Information System: 149004
CU Caralogue: 990020159020106986
Collections
- Kvalifikační práce [18446]
Author
Advisor
Referee
Brunclík, Miloš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Political Science
Date of defense
23. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Konstituční referendum, nezávislost, secese, demokracie, Skotsko, Katalánsko, centrum, periférie, devoluce, decentralizaceKeywords (English)
Constitutional referendum, independence, secession, democracy, Scotland, Catalonia, center, periphery, devolution, decentralisationDiplomová práce "Problematika referend v demokracii: srovnání skotského a katalánského případu" se věnuje fenoménu referend v demokracii, které jsou nástrojem pro získání nezávislosti. Mluvíme tedy o tzv. konstitučním referendu a jeho aplikaci na případy Skotska a Katalánska. Cílem práce je analyzovat cestu a průběh skotského a katalánského referenda o nezávislosti z roku 2014 a zjistit shodné nebo naopak odlišné rysy obou případů. Obě referenda jsou srovnávána celkem v sedmi kategoriích: 1) ústavně právní rámec politického systému pro možnost uskutečnit referenda; 2) identifikace základních politických procesů vedoucích k referendu; 3) administrativně-organizační regulace referenda; 4) základní průběh kampaně k referendu; 5) představení průzkumů veřejného mínění k problematice; 6) výsledky samotného referenda a volební účast; 7) předpokládané důsledky referenda. Sekundární snahou práce je nalézt význam těchto referend pro současnou konstituční praxi v demokracii.
The diploma thesis called 'the concept of referendums in democracy: a comparison of the Scottish and Catalan models', deals with the question of referendum in democracy which is an instrument for countries to become independent. The referendum is correctly known as a constitutional referendum. This thesis also deals with the application of a constitutional referendum in the cases of Scotland and Catalonia. The main purpose of this research is to analyse the conduct of the Scottish and Catalan referendums for independence, both of which were held in the autumn of 2014. The paper looks to identify the similarities and differences between these two examples. Both cases are based on seven variables in the research of referendums: 1) constitutional framework for holding a referendum of independence, 2) identification of the basic political process leading to a referendum, 3) organizational-administrative regulation of a referendum, 4) issues during the referendum campaign, 5) opinion polls for the referendum, 6) results of the referendum and 7) predicted consequences of the referendum. The final purpose of this thesis is to assess how these two models reflect on the current constitutional practice in a democratic society.