Zobrazit minimální záznam

Hodnocení pracovní psychické zátěže a kvality života učitelů 2. stupně základních škol
dc.contributor.advisorŠmejkalová, Jindra
dc.creatorŠušoliaková, Oľga
dc.date.accessioned2021-03-26T16:29:07Z
dc.date.available2021-03-26T16:29:07Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/63367
dc.description.abstract(in Czech language) Hodnocení pracovní psychické zátěže a kvality života učitelů 2. stupně základních škol Úvod: Problematika posuzování pracovně psychické zátěže patří ke klíčovým otázkám ochrany veřejného zdraví Cíl: Hlavním cílem práce bylo zhodnotit pracovní psychickou zátěž u učitelů 2. stupňů základních škol (ZŠ) standardní dotazníkovou metodou s vyšetřením slinného kortizolu. Dalším záměrem bylo zhodnotit kvalitu života (KŽ) učitelů. Metodika: Provedli jsme anonymní dotazníkové šetření (průřezová studie) u 142 učitelů 2. stupně ZŠ (sledovaný soubor) a 136 hasičů (srovnávací soubor). Míru pracovního stresu jsme hodnotili pomocí Meisterova dotazníku. Subjektivně percipovaný stres jsme následně objektivizovali stanovením slinného kortizolu. Pro posouzení kvality života jsme použili zkrácenou verzi dotazníku WHO QoL- BREF 26. Výsledky: Naše šetření prokázalo, že učitelé vnímají míru pracovní psychické zátěže hůře než hasiči. Provedená klasifikace psychické zátěže prokázala, že učitelé dosahují stupně 2 (může docházet k dočasnému ovlivnění zdraví), hasiči stupně 1. Vyšetření slinného kortizolu zcela odpovídalo výsledkům zjištěným dotazníkovou metodou. Dosažené diurnální křivky kortizolu (ranní hodnoty, večerní hodnoty, plocha pod křivkou) byly ve všech případech u učitelů signifikantně vyšší než u...cs_CZ
dc.description.abstract(in English) The assessment of occupational stress and quality of life in teachers at the 2nd level of elementary schools Introduction: Problems of the assessment of occupational stress have belonged within one of the key issues of public health protection. Aim: The main goal was to comprehensively assess the extent of occupational stress and quality of life of teachers at the 2nd level of elementary schools, using salivary cortisol as a possible objective marker. Another aim was to evaluate the quality of life of teachers. Methods: We performed an anonymous survey (a cross-sectional study) in 142 teachers at the 2nd levels of elementary school (reference group) and 136 firefighters (comparison group). Rate of occupational stress was assessed by using of the Meister Questionnaire. Subjectively perceived stress was subsequently objectified by determining of salivary cortisol. For the evaluating of quality of life, we used shorter version of the questionnaire WHO QoL-BREF 26. Results: Our investigation showed that teachers perceive the level of their occupational stress was worse than in firefighters. Completed classification of mental overload reached grade 2 (health effects may be temporary), firefighters achieved of grade 1. The examination of salivary cortisol was entirely consistent with the...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Lékařská fakulta v Hradci Královécs_CZ
dc.titleThe assessment of occupational stress and quality of life in teachers of the 2nd level of elementary schoolsen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-15
dc.description.departmentÚstav hygieny a preventivního lékařstvícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Hygiene and Preventive Medicineen_US
dc.description.facultyLékařská fakulta v Hradci Královécs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Medicine in Hradec Královéen_US
dc.identifier.repId113568
dc.title.translatedHodnocení pracovní psychické zátěže a kvality života učitelů 2. stupně základních školcs_CZ
dc.contributor.refereeHrubá, Drahoslava
dc.contributor.refereeProvazníková, Hana
dc.identifier.aleph001862534
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.discipline-en_US
thesis.degree.discipline-cs_CZ
thesis.degree.programHygiena, preventivní lékařství (čtyřleté)cs_CZ
thesis.degree.programHygiene, Preventive Medicineen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csLékařská fakulta v Hradci Králové::Ústav hygieny a preventivního lékařstvícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Medicine in Hradec Králové::Department of Hygiene and Preventive Medicineen_US
uk.faculty-name.csLékařská fakulta v Hradci Královécs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Medicine in Hradec Královéen_US
uk.faculty-abbr.csLFHKcs_CZ
uk.degree-discipline.cs-cs_CZ
uk.degree-discipline.en-en_US
uk.degree-program.csHygiena, preventivní lékařství (čtyřleté)cs_CZ
uk.degree-program.enHygiene, Preventive Medicineen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs(in Czech language) Hodnocení pracovní psychické zátěže a kvality života učitelů 2. stupně základních škol Úvod: Problematika posuzování pracovně psychické zátěže patří ke klíčovým otázkám ochrany veřejného zdraví Cíl: Hlavním cílem práce bylo zhodnotit pracovní psychickou zátěž u učitelů 2. stupňů základních škol (ZŠ) standardní dotazníkovou metodou s vyšetřením slinného kortizolu. Dalším záměrem bylo zhodnotit kvalitu života (KŽ) učitelů. Metodika: Provedli jsme anonymní dotazníkové šetření (průřezová studie) u 142 učitelů 2. stupně ZŠ (sledovaný soubor) a 136 hasičů (srovnávací soubor). Míru pracovního stresu jsme hodnotili pomocí Meisterova dotazníku. Subjektivně percipovaný stres jsme následně objektivizovali stanovením slinného kortizolu. Pro posouzení kvality života jsme použili zkrácenou verzi dotazníku WHO QoL- BREF 26. Výsledky: Naše šetření prokázalo, že učitelé vnímají míru pracovní psychické zátěže hůře než hasiči. Provedená klasifikace psychické zátěže prokázala, že učitelé dosahují stupně 2 (může docházet k dočasnému ovlivnění zdraví), hasiči stupně 1. Vyšetření slinného kortizolu zcela odpovídalo výsledkům zjištěným dotazníkovou metodou. Dosažené diurnální křivky kortizolu (ranní hodnoty, večerní hodnoty, plocha pod křivkou) byly ve všech případech u učitelů signifikantně vyšší než u...cs_CZ
uk.abstract.en(in English) The assessment of occupational stress and quality of life in teachers at the 2nd level of elementary schools Introduction: Problems of the assessment of occupational stress have belonged within one of the key issues of public health protection. Aim: The main goal was to comprehensively assess the extent of occupational stress and quality of life of teachers at the 2nd level of elementary schools, using salivary cortisol as a possible objective marker. Another aim was to evaluate the quality of life of teachers. Methods: We performed an anonymous survey (a cross-sectional study) in 142 teachers at the 2nd levels of elementary school (reference group) and 136 firefighters (comparison group). Rate of occupational stress was assessed by using of the Meister Questionnaire. Subjectively perceived stress was subsequently objectified by determining of salivary cortisol. For the evaluating of quality of life, we used shorter version of the questionnaire WHO QoL-BREF 26. Results: Our investigation showed that teachers perceive the level of their occupational stress was worse than in firefighters. Completed classification of mental overload reached grade 2 (health effects may be temporary), firefighters achieved of grade 1. The examination of salivary cortisol was entirely consistent with the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Lékařská fakulta v Hradci Králové, Ústav hygieny a preventivního lékařstvícs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantMareš, Jiří
dc.contributor.consultantFiala, Zdeněk
uk.publication-placeHradec Královécs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990018625340106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV