Teoretická koncepce symbolu u Zdeňka Mathausera a její návaznost na Paula Ricoeura
Zdenek Mathauser's theoretical concept of the symbol in comparison with Paul Ricoeur's theory of the symbol
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63356Identifiers
Study Information System: 151913
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Heczková, Libuše
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
15. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Čtverec umělecké specifičnosti, symbol, metafora, alegorieKeywords (English)
Square of Artistic Specification, symbol, metaphor, allegoryBakalářská práce se zabývá analýzou některých textů Zdeňka Mathausera, které tematizují výstavbu a fungování tzv. komplexní umělecké situace. Ta je rozpracována v tzv. modelu čtverce umělecké specifikace a v teorii symbolu. Teorie jsou zasazeny do rozsáhlého a uceleného rámce celého Mathauserova díla, které se pohybuje v prostoru mezi různorodými specifickými metodologiemi (strukturalismus, fenomenologie, hermeneutika).
The topic of this thesis is based on texts of Zdeněk Mathauser, where he deals with construction and principles of organization in the complex artistic situation. Special attention is given to the model of so called Square of Artistic Specification and the theory of symbol. Both of those theories are related to different methodological frames such as structuralism, phenomenology and hermeneutics.