Možná úskalí domácího vzdělávání
Problematic issues of home schooling
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63320Identifiers
Study Information System: 150305
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
15. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
domácí vzdělávání, negativní aspekty, legislativa, spolupráce rodiny a školy, zkušenosti účastníků domácího vzděláváníKeywords (English)
home schooling, negative aspects, legislation, cooperation between family and school, participants' experience of home schoolingTato práce se zabývá celkovou problematikou domácího vzdělávání, zvláště pak negativními aspekty, které může tento typ vzdělávání přinášet. Teoretická část se zprvu věnuje vymezení základních i rozšířených pojmů a následnému přiblížení dané tematiky včetně legislativních opatření a realizace vzdělávání v domácím prostředí v ČR, ale i v jiných evropských i neevropských státech. Následně rozebírá potenciální úskalí individuálního vzdělávání. Praktická část je zaměřena na konkrétní zkušenosti lidí, kteří se na domácím vzdělávání podílejí. Tato část je zpracována formou rozhovorů s absolventy této formy výuky, jejich rodiči, ale i skrze komunikaci se školou. Cílem této práce je přiblížit danou problematiku, objasnit motivy, které vedou rodiče ke zvolení dané formy vzdělávání a kriticky rozebrat veškerá negativa s domácím vzděláváním spojená.
This work deals with the general issue of homeschooling, particularly the negative aspects that can bring this type of education. At first the theoretical part gives the definition of basic and advanced terms and subsequently the approach of the topic including legislative measures and implementation of homeschooling in the Czech Republic and also in other European and non-European countries. Consequently, analyzes the potential pitfalls of individualized education. The practical part is focused on the specific experience of people who are involved in the homeschooling. This part is processed through interviews with graduates of this form of education, their parents and through communication with the school. The aim of this work is to explain the issue, the motives that lead parents to choose this form of education and to critically analyse all the negatives associated with homeschooling.