Pedagogika Rudolfa Steinera v českém školství
The Rudolf Steiner's pedagogy in the Czech educational system
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63242Identifikátory
SIS: 136622
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váňová, Růžena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
24. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rudolf Steiner, waldorfská pedagogika, anthroposofie, léčebná pedagogika, eurytmieKlíčová slova (anglicky)
Rudolf Steiner, waldorf education, Steiner's school, anthroposophy, Steiner's special education, eurythmTématem diplomové práce je pedagogika Rudolfa Steinera v českém školství. Teoretická část je zaměřena na tři oblasti. První kapitola se věnuje zakladateli waldorfské pedagogiky, Rudolfu Steinerovi - jeho životu, dílu a odkazu v českém pedagogickém prostředí. Druhá kapitola popisuje svobodnou školu Rudolfa Steinera, její vznik, specifika a celosvětový vývoj waldorfského školství. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na waldorfskou pedagogiku v českém školství, tj. možnosti waldorfské pedagogiky v jednotlivých vzdělávacích stupních českého školského systému. Empirická část se zabývá popisem několika českých základních waldorfských škol a jejich vzájemným porovnáním z hlediska vybraných oblastí jejich vzniku, vývoje a implementace idejí Rudolfa Steinera. V poslední kapitole práce jsou ve vybraných oblastech stručně porovnány české základní waldorfské školy s waldorfskými školami v Eindhovenu v Nizozemí. Klíčová slova (česky) Rudolf Steiner, waldorfská pedagogika, waldorfské školy v ČR, anthroposofie, léčebná pedagogika, eurytmie
The topic of this thesis is the pedagogy of Rudolf Steiner in the Czech educational system. The theoretical part is divided into three sections. The first chapter is dedicated to the founder of waldorf education Rudolf Steiner, it deals with his life, work and his legacy to the Czech pedagogical environment. The second chapter describes the free school of Rudolf Steiner, its origin, specifications and evolution of Steiner's education. The last chapter of the theoretical part is focused on Steiner's pedagogy in the Czech education system and studies application of the Steiner's pedagogy at each of the levels of the Czech school system. The empirical part deals with describtions of several Czech primary Steiner's schools and compares them from the point of view of chosen areas of origin, evolution and implementation of Rudolf Steiner's ideas. In the last chapter of the thesis the before mentioned areas of Czech Steiner's schools are compared in short with Steiner's schools in the Eindhoven in Netherlands. Keywords Rudolf Steiner, waldorf education, anthroposophy, Czech waldorf schools, Steiner's special education, eurythm