Prekoncepce žáků v oblasti termiky
Pupil`s preconceptions about heat and temperature
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62927Identifiers
Study Information System: 130235
Collections
- Kvalifikační práce [11325]
Author
Advisor
Consultant
Kácovský, Petr
Referee
Kolářová, Růžena
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics and Mathematics at Lower Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
12. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
prekoncepce, miskoncepce, teplo, teplotaKeywords (English)
preconceptions, misconceptions, heat, temperatureNázev práce: Prekoncepce žáků v termice Autor: Jiří Schamberger Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Dana Mandíková, CSc., KDF MFF UK Konzultant: Mgr. Petr Kácovský Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá prekoncepcemi žáků v oblasti termiky. Je zde uveden přehled učebnic pro základní školy a gymnázia s tématy, která se týkají termiky a přehled české a zahraniční literatury na toto téma. Diplomová práce dále popisuje průzkum provedený mezi žáky základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií zaměřený na miskoncepce o teplu a teplotě. Součástí práce jsou i dva pracovní listy, vytvořené pro prohloubení učiva z termiky a odstranění některých miskoncepcí odhalených v průzkumu. Klíčová slova: Prekoncepce, miskoncepce, teplo, teplota, žáci ZŠ a víceletých gymnázií
Title: Pupil's preconceptions about heat and temperature Author: Jiri Schamberger Department: Department of Physics Education Supervisor: RNDr. Dana Mandikova, CSc., Department of Physics Education Advisor: Mgr. Petr Kacovsky Abstract: This thesis deals with the preconceptions of students in the field of heat and temperature. First, here is an overview of textbooks for elementary and secondary schools with topics concerning heat and temperature, and an overview of czech and foreign literature on the subject. The thesis also contains a survey conducted among primary school pupils and their corresponding grades of grammar schools and overview of misconceptions obtained on the basis of this survey. The final part contains two worksheets created to better understand the subject matter of the heat and temperature. Keywords: Preconceptions, misconceptions, heat, temperature, primary and grammar school pupils