Problematika nerovností v přístupu ke vzdělávání na přelomu 20. a 21. století z pohledu politických dokumentů mezinárodních organizací
The Issue of Inequalities in Access to Education at the Turn of th 20th and 21st Century from the Perspective of Policy Documents of International Organizations
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62854Identifiers
Study Information System: 137352
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
18. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
vzdělávání dospělých, nerovnosti ve vzdělávání, politické dokumenty (UNESCO, OECD, EU)Keywords (English)
adult education, inequalities in education, political documents (UNESCO, OECD, EU)4 Abstrakt Celoživotní učení je nezbytnou podmínkou úspěšného a plnohodnotného života v současném globalizovaném světě. I když je deklarovanou snahou mezinárodních organizací (UNESCO, WB, OECD, WTO, EU a další) zajistit vzdělání pro všechny, všichni nemají rovné šance při jeho získávání. Tato práce se zaměřuje na iniciativu UNESCO, OECD a EU v této oblasti. UNESCO se orientuje hlavně na rozvojové země (zajištění funkční gramotnosti u těch nejchudších), kdežto OECD a EU na ty rozvinuté (cílem je zaměstnatelnost a konkurenceschopnost lidí, získání klíčových schopností). Mezinárodní organizace formulují tyto cíle v prohlášeních, strategiích, akčních plánech a dalších návrzích opatření pro odstranění nerovného přístupu k vzdělávání. Ovšem i tyto dokumenty mohou skýtat různá úskalí či problémy při jejich aplikaci v praxi. Klíčová slova Vzdělávání dospělých, nerovnosti ve vzdělávání, politické dokumenty (UNESCO, OECD, EU)
5 Abstract Lifelong learning is an important condition for a successful and fulfilling life in today's globalized world. Although the declared efforts of international organizations (UNESCO, WB, OECD, WTO, EU, etc.) to provide education for all, not everyone have equal chances in its acquisition. This work focuses on the initiative of UNESCO, OECD and the EU in this area. UNESCO focuses mainly on developing countries (providing functional literacy among the poorest) while the OECD and the EU to those developed (the target is people's employability and competitiveness, the acquisition of key skills). International organizations formulate these objectives in statements, strategies, action plans and proposals for action to eliminate unequal access to education. However, even these documents can render various difficulties and problems in their application in practice. Key words Adult education, inequalities in education, political documents (UNESCO, OECD, EU)