Rodiče jako spoluaktéři inkluzivního vzdělávání
Parents as co-attendants to inclusive education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62653Identifiers
Study Information System: 148996
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Běhalová, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
inkluze, inkluzivní vzdělávání,inkluzivní škola, sociální heterogenita, rodiče, inkluzivní pedagogKeywords (English)
inclusion, inclusive education, inclusive school, social heterogeneity, parents, inclusive teacherDiplomová práce se zabývá inkluzivním vzděláváním, konkrétně rodiči jako spoluaktéry inkluzivního vzdělávání. Cílem práce je zjistit, jakou roli zaujímají rodiče ve spolupráci se školou s inkluzivním pojetím, jaké mají názory na inkluzi, a přispět tak k aktuálnímu tématu inkluzivního vzdělávání. Teoretická část se zaměřuje na současné změny v oblasti inkluzivního vzdělávání, na sociální heterogenitu v inkluzivní škole, na vzdělávací přístupy a potřeby v inkluzivním vzdělávání a na učitele a rodiče jako aktéry inkluzivního vzdělávání. Praktická část obsahuje případové studie ve třech vybraných školách s inkluzivním vzděláváním v Praze. Součástí případových studií jsou rozhovory s učiteli a rodiči o zapojování rodičů do inkluzivního vzdělávání.
The thesis deals with inclusive education, specifically parents as co-actors to inclusive education. The goal of the thesis is to determine what role parents occupy in cooperation with a school with inclusive concept of education, what are their views on inclusion, and thus contribute to the current topic of inclusive education. The theoretical part focuses on the current changes in the field of inclusive education, social heterogeneity in inclusive school, educational approaches and needs in inclusive education and on teachers and parents as actors for inclusive education. The practical part contains case studies on three selected schools with inclusive education in Prague. Part of these case studies is interviews with teachers and parents on the involvement of parents in inclusive education.