Finanční gramotnost ve výuce matematiky na střední škole
Financial literacy in teaching mathematics at secondary school
Finanční gramotnost ve výuce matematiky na střední škole
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62549Identifiers
Study Information System: 158401
CU Caralogue: 990020056710106986
Collections
- Kvalifikační práce [11338]
Author
Advisor
Referee
Odvárko, Oldřich
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Mathematics and Descriptive Geometry at Higher Secondary Schools
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
9. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Slovak
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
finanční gramotnost, příklady z finanční matematiky, GeoGebraKeywords (English)
financial literacy, financial mathematics exercises, GeoGebraPředložená diplomová práce má za cíl sloužit jako pomůcka ve výuce finanční matematiky v hodinách matematiky na druhém stupni základních škol a převážne na středních školách. První část práce obsahuje rozbor školních dokumentů, výsledků testování finanční gramotnosti a přístupných učebnic. Ve druhé části práce jsou představeny podpůrné výukové materiály, které mají formu appletů, vytvořených v programu GeoGebra. Applety jsou zaměřeny na směnu peněz, jednotlivé typy úročení, úvěrů, spoření a vytvoření rozpočtu domácnosti. V práci jsou applety představeny na konkrétních příkladech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis aims to serve as a tool for teaching financial mathematics in Mathematics lessons at higher grades of primary schools and mainly in secondary schools. The first part contains an analysis of school documents, results of survey aimed at financial literacy and available textbooks. The second part presents the supporting teaching tools in the form of applets created using the GeoGebra programme. Applets are aimed at money exchanging, interests types, loans, savings and a household budget creating. Each applet is presented by being used in a specific exercise. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)