Financování prezidentských kampaní v USA: mizející role veřejného financování
Presidential campaign finance in the US: diminishing role of public funding
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62506Identifiers
Study Information System: 124892
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Švec, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science and International Relations
Department
Department of Political Science
Date of defense
19. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
prezidentské volby, USA, prezidentská kampaň, financování kampaní, veřejné financování Nejvyšší soud, Federální volební komiseKeywords (English)
presidential election, USA, presidential campaign, campaign finance, public financing, Supreme Court, Federal Election CommissionTato bakalářská práce se zabývá systémem veřejného financování prezidentských kampaní ve Spojených státech amerických a faktem, že desítky let úspěšně fungoval, ale jeho využívání během posledních několika let prakticky úplně vymizelo. Cílem práce je identifikovat konkrétní důvody tohoto vývoje událostí a nabídnout návrhy na změny, které by systém udělaly opět funkčním a pro kandidáty lukrativním. Předkládá ucelený popis a analýzu vývoje legislativy a rozsudků Nejvyššího soudu, které se zabývají financováním prezidentských kampaní, stejně jako přehled v současnosti platné legislativy. Poté se zaměřuje na ty prezidentské volby, ve kterých některý z kandidátů odmítl veřejné financování, ať už pro primární nebo všeobecné volby, a hledá důvody stojící za jejich rozhodnutím. Na základě toho určí, které důvody byly pro různé kandidáty společným jmenovatelem a zapříčinily tak mizení veřejného financování, a rozdělí tyto do kategorií. V závěru navrhne možná řešení těchto problémů a možnosti reformy veřejného financování prezidentských kampaní.
This bachelor thesis focuses on public financing of presidential campaigns in the United States and the fact that after decades of functioning successfully the system's use by presidential candidates diminished and virtually vanished in recent years. The aim of the thesis is to identify the particular reasons for this development and to propose suggestions for changes that would eventually make the system functional and lucrative for the candidates again. It sets forth a comprehensive description and analysis of the legislation and Supreme Court rulings concerning presidential campaign financing as well as an overview of the current state of public campaign finance law. It then examines those presidential elections in which some candidate(s) opted out of the public financing, whether for primary or general elections, and tries to find the reason behind the candidates' decisions to opt out. Based on that it determines the reasons which were a common denominator among the presidential candidates and which caused the diminishment of public financing and categorizes them. At the end it proposes possible solutions to these problems and the possibilities of reforming the public financing of presidential elections.