Zřizovatelé základních škol v Ústeckém kraji
Founders of Primary Schools in the Usti Region
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62426Identifiers
Study Information System: 138166
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Mouralová, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
16. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
zřizovatelé základních škol, ředitelé základních škol, decentralizace státní správyKeywords (English)
founders of elementary or primary schools, headmasters of elementary or primary schools, decentralization of public administrationPráce se podrobně zabývá agendou zřizovatelů základních škol a snaží se zjistit míru a povahu intervence zřizovatelů do jimi zřizovaných škol. Autorka nejprve vymezuje základní pojmy a zasazuje tematiku do optiky reformy státní a územní správy, která v České republice vyvrcholila roku 2004 přijetím nového školského zákona. Během této dlouhotrvající reformy se změnilo postavení zřizovatele základních škol a nově jimi byly ustanoveny obce. Autorka se v práci tedy zaměřuje na obecní úřady, konkrétně na odbory školství. Praktická část práce spočívá jednak v polostrukturovaných osobních rozhovorech s úředníky obecních úřadů, kteří mají na starosti školství, jednak v následné analýze těchto rozhovorů. Zřizovatelé byli podle počtu zřizovaných škol rozděleni do tří kategorií. Zkoumána byla jednak personální struktura odboru, ale i konkrétní agenda zřizovatele, míra intervence do zřizovaných základních škol nebo největší problémy, se kterými se zřizovatel setkává. Výsledky ukázaly, že zřizovatelé se ve valné většině starají pouze o provozní záležitosti škol. Do vzdělávacího procesu či do vnitřního chodu školy zřizovatelé prakticky nezasahují. Většině zřizovatelů postačuje jako hodnocení školy výsledek České školní inspekce a jen málo zřizovatelů provádí vlastní hodnocení. Ukázaly se také zajímavé rozdíly...
This bachelor's thesis concentrates on founders of elementary (or primary) schools, especially on their day-to-day workload and their interferences with schools. At first author explains basic concepts and terminology and sets the theme into the context of state and territorial reform, which peaked in 2004 with passage of a new school act. During this long-term reform the role of founders of primary schools has changed and now municipalities were established as founders of primary schools. Author accordingly concentrates on municipal offices, especially on education departments. Practical part of this thesis consists of several half- structured interviews with officers working at education departments in different municipalities and subsequent analysis of these interviews. Individual founders have been divided into three categories according to number of schools they establishes. Examination was focused on personal structure of education departments, particular working process at the departments, extent and character of interferences with headmasters of on the greatest problems, which founders encounter. Results revealed that the most of the founders are interested only and solely in operating matters, while almost none of them intervene in the educational process of the schools. Also very few of...