Vliv názorových vůdců na utváření postojů v malé skupině
The infuence of opinion leaders on crystallizing of attitudes in small group
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62420Identifiers
Study Information System: 137932
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Consultant
Buchtík, Martin
Referee
Kučera, Miloslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
16. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
názorové vůdcovství, vlivný člověk, veřejné mínění, dvoustupňový tok komunikace, sociální skupinaKeywords (English)
opinion leadership, influential, public opinion, two-step flow of communication, social groupBakalářská práce "Vliv názorových vůdců na utváření postojů v malé skupině" se zabývá tématem názorového vůdcovství a jeho rolí při formování názoru jedince ve skupině. Zkoumá, zda lze aspekty názorového vůdcovství rozebrané v teoretické části práce nalézt ve dvou zkoumaných skupinách, a pokud ano, jak se od sebe tyto skupiny liší. Prostřednictvím smíšeného designu dvou výzkumných metod, metody informátorů a sebehodnotící S-GOLS škály názorového vůdcovství, jsou v kvantitativní části výzkumu identifikováni názoroví vůdci pro určené oblasti vlivu. V kvalitativní výzkumné části byly poté s takto identifikovanými vlivnými osobami provedeny hloubkové rozhovory, na jejichž základě jsou popsány časté vlastnosti těchto názorových vůdců, uvedeno jejich zařazení do stávajících typologií a poukázáno na rozdíly mezi nimi. Analyzován je také rozdíl mezi daty získanými oběma použitými kvantitativními metodami a reflexe jejich silných a slabých stránek. Oporou práce jsou studie klasických autorů v oblasti výzkumu názorového vůdcovství, na jejichž poznatky práce odkazuje a byly východiskem pro sestavení hypotéz výzkumu.
Bachelor thesis "The infuence of opinion leaders on crystallizing of attitudes in small group" deals with the subject of opinion leadership and its role in shaping the opinion of an individual in a group. The author of the study analyses whether aspects of opinion leadership, discussed in the theoretical part, could be found in two chosen groups, and if so, how these groups differ from each other. Two mixed design research methods are used, specifically methods of informants and self-identification S-GOLS (Generalized Opinion Leadership Scale) method. Opinion leaders were in the quantitative part of the research identified and the area of their influence was specified. In the qualitative part of the research were then made in- depth interviews with such influential people. That leads to description of common characteristics of these opinion leaders, determine their inclusion in existing typologies and pointed variances between them. The differences between the data obtained by using both quantitative methods were analysed and their strengths and weaknesses were reflected. The study is based on findings of classical authors in the area of opinion leadership on which the research hypotheses have been also established.